appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Wat de gamewereld ons kan leren over het uitroeien van het coronavirus

Miss Podcast
zondag 18 oktober 2020 | AVROTROS | Luc van den Berg

"Het is een slim virus, want het speelt precies op onze zwaktes in. In tijden van nood komen mensen graag bij elkaar, en dat is nu juist hetgeen we nu niet kunnen doen."

Rami Ismail is een kopstuk in de internationale gamewereld. Als zesjarig jongetje begon hij al met programmeren, hij is mede-oprichter van Vlambeer en ontwikkelde succesvolle games als Ridiculous Fishing. Inmiddels won hij de Ambassador Award - de Oscar van de game-industrie - en reist de wereld over om andere game-ontwikkelaars te adviseren. Hij wordt regelmatig geïnterviewd in Amerikaanse media als The New York Times en CNN.

#171 - Rami Ismail

In Miss Podcast vertelde hij hoe hij als programmeur naar het coronavirus kijkt, aangezien virussen deel uitmaken van de dagelijkse praktijk van game-ontwikkelaars. "In de game World of Warcraft ontstond er op een gegeven moment een virus door een fout in de programmeercode. En dat werd een epidemie. Zodra dat karakter dat virus kreeg, dan ging je karakter dood en moest je opnieuw inladen. Epidemiologen hebben dat spel onderzocht en gekeken naar hoe ze het menselijk gedrag konden beïnvloeden." Uiteindelijk was de oplossing voor het uitroeien van het virus in die game een totale lockdown.

Buitenspel

Ismail benadrukt het belang van duidelijke spelregels als je iedereen op dezelfde lijn wilt krijgen. "In een spel werkt het hetzelfde. Bij het voetbal hadden we het probleem dat de aanvaller bij het doel bleef. Toen kwam de buitenspelregel. Probleem opgelost. Bij het basketbal hielden spelers te lang de bal vast, toen werd de klok ingesteld."

Corona-app

Bij serious gaming worden games ontwikkeld die maatschappelijke problemen kunnen oplossen. Waarom er nog geen games zijn ontwikkeld om het coronavirus te bestrijden? "Iedereen in de game-industrie heeft gedacht: kunnen we die corona-app leuker maken? Natuurlijk kunnen we dat doen, en we weten dat mensen sneller dingen doen als er een beloning tegenover staat. Maar de overheid heeft minder interesse en je bent als game-ontwikkelaar toch afhankelijk van hun infrastructuur."

Miss Podcast

In Miss Podcast ontvangt presentator Mischa Blok een bekende Nederlander en praat over de belangrijkste geluiden uit zijn of haar leven en ze recenseren een podcast die bij de gast past. Miss Podcast is van maandag tot en met donderdag tussen 01:00 en 02:00 uur op NPO Radio 1. Natuurlijk op alle andere momenten te beluisteren in de podcastapps van Apple, Spotify, Google en via de site van NPO Radio 1.

Luister hier naar de aflevering met Diederik Jekel
Luister hier naar de aflevering met Ad Visser

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1