appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Spraakmakers
STER Advertentie

Guus Meeuwis: 'Ik heb het gevoel dat je met een plaat de tijd stilzet'

ANP
dinsdag 11 augustus 2020 | KRO-NCRV | Redactie De Taalstaat Twitter

Inmiddels 25 jaar geleden brak Guus Meeuwis door met Het is een nacht. Zijn nieuwste album, Deel Zoveel, voelt als een dagboek. "Ik heb altijd het gevoel dat je met een plaat de tijd stilzet", zegt de zanger in De Taalstaat. "Als ik mijn platen luister, weet ik precies waar ik was, wie ik was, wat ik dacht en voelde."

Guus Meeuwis over zijn nieuwste album en muzikale invloeden

Schrijverskamp

Voor Deel Zoveel bracht Meeuwis een schrijverskamp van vier dagen door en werkte zo voor het eerst met anderen dan Jan Willem Rozenboom met wie hij normaal schrijft. "Ik vond het mooi om te zien dat iedereen iets wilde neerzetten dat langer duurt dan een album."

Op het kamp kon hij niet overal bijzijn – in de woonkamer, keuken en slaapkamer werd muziek gemaakt. De opzet van het liedje Dagboek van een dromer was gemaakt toen Meeuwis erbij kwam zitten. "Dan raak je geïnspireerd door de eerste aanzet die gegeven is. Het bijzondere is, ik had het zelf niet verzonnen, maar ik kan er wel mee door."

Muzikale invloeden 

Bij Meeuwis in de familie was altijd muziek, "maar ik had nooit gedacht hier te zitten met een carrière van 25 jaar in de muziek." Als jongetje van zes of zeven jaar luisterde hij naar rock-'n-roll, van Shaking' Stevens tot Elvis. "Daarna kwam de opmars van de Nederlandstalige muziek." In '84 was hij bij het afscheidsconcert van Doe Maar. "Toen heb ik de Nederlandse muziek nooit meer losgelaten."

Meeuwis ging Boudewijn de Groot luisteren en Herman van Veen, 'het luisterlied'. "Toen was ik denk ik twaalf. Dat was niet echt hip in mijn klas."

Het beïnvloedde de manier waarop hij teksten maakt. "Zeker met De Dijk kwam de absolute overtuiging dat Nederlandstalig ook geweldig kan zijn in het hier en nu."

Guus Meeuwis over Deel Zoveel en muzikale invloeden

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1