appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Wie zijn de ouders achter jonge YouTubers?

Mijn dochter de vlogger
donderdag 17 oktober 2019 | NTR | Redactie Kunststof Twitter

Een hele generatie groeit op voor de camera, met het idee dat roem en geld door sociale media binnen handbereik liggen. De documentaire Mijn dochter de vlogger volgt drie ouders van jonge YouTubers, die ieder verschillende redenen hebben om betrokken te zijn bij de YouTube-carrière van hun dochters. Kunststof bespreekt de wereld achter de YouTube filmpjes.

social media en kunst 2

Doortje Smithuijsen, filosoof en journalist, bestudeert moderne mensen: wie ze zijn en hoe ze leven. Samen met Joep van Osch volgde ze drie vloggers en hun ouders, die je meenemen in de wereld achter de YouTube filmpjes. Een wereld die bestaat uit het maken van filmplannen, het aantrekken van sponsoren en ouders die er bijna een productiebaan bij hebben gekregen.

Het is een universeel en eeuwig gevoel dat je alles voor je kind doet.

Doortje Smithuijsen

De ouders zijn fulltime bezig met content maken, fotoshoots bijwonen, algoritmes inschatten, en hun kinderen rondrijden. Zijn ze nog ouder? Of de manager van hun kind? Doortje: "De film begint met het uitgangspunt dat het een universeel en eeuwig gevoel is dat je alles voor je kind doet. En daarbij moet je als ouder natuurlijk altijd oppassen dat je niet teveel je eigen dromen projecteert op je kind."

Instagram als biotoop

"Ook de wereld van de influencers is echt een hele interessante biotoop", vertelt Doortje. "Instagram bijvoorbeeld is een plek waar je duidelijk kunt zien wat mensen bezighoudt. Het is een spiegel om te zien wat we willen, wat de gangbare aspiraties zijn. En dat gaat over zelfverbetering, de maakbaarheid van jezelf, de meetbaarheid van jezelf, over groei en vooruitgang. Algoritmes maken je hongerig naar nieuwe doelen. Dat is hetzelfde als een doel om af te vallen, promotie op je werk of een nieuwe baan."

Kunststof Radio

Het cultuur- en mediaprogramma van NTR van maandag tot en met donderdag te horen tussen 19:30 en 20:30 uur op NPO Radio 1 of op elk moment terug te luisteren als podcast. Volg Kunststof op TwitterFacebook en Instagram

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1