appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
STER Advertentie

Egypte.nl annuleert reizen en laat gedupeerden achter zonder geld

ANP Foto
zaterdag 12 mei 2018 | AVROTROS | Radar Radio Twitter

Je boekt een reis naar Egypte en enkele dagen voor vertrek krijg je ineens te horen dat je reis niet doorgaat. Het overkwam mensen die hun reis boekten via reisbureau Egypte.nl. De vluchten blijken niet te bestaan en wie z'n geld terug wil moet daar wekenlang op wachten.

Egypte.nl annuleert reizen en laat gedupeerden achter zonder geld

Na het item in de tv-uitzending van 19 maart 2018 kwamen er nieuwe klachten binnen op het forum van Radar. Bekijk hier de tv-uitzending van 19 maart 2018.

Reis kort voor vertrek geannuleerd

Het overkwam Cees Heesakkers. Hij boekte half januari een reis naar het zonovergoten Sharm-el-Sheikh in Egypte. Daarvoor betaalde Cees ruim 2000 euro voor drie personen. Cees zou met zijn gezelschap vertrekken vanaf Rotterdam met chartermaatschappij Air Cairo, onderdeel van EgyptAir. Hoewel de reis pas zou plaatsvinden op 27 april, vernam Cees in februari al dat er problemen waren met de vluchten. Hij nam toen contact op met Egypte.nl en kreeg half maart te horen dat er een alternatief gezocht zou worden. Half april nam Cees weer contact op om te informeren naar z'n reisbescheiden. Daarop kreeg hij geen reactie. Vier dagen voor vertrek kreeg Heesakkers te horen dat zijn reis geannuleerd was.

Geen reactie na annulering

Heesakkers krijgt een aanbod om het volledige bedrag terug te krijgen, of om een andere reis te boeken met vijftig procent korting. Hij mailt terug dat hij z'n geld terug wil. Daar wordt niet meer op gereageerd door eigenaar Sherif Moustafa. "Je krijgt steeds een antwoordapparaat aan de lijn. Ik heb ook nog overwogen om naar het kantoor in Amsterdam te gaan, maar dat schijnt gesloten te zijn. Ik heb mijn verhaal neergelegd bij de SGR." Tot op heden heeft Heesakkers zijn geld niet ontvangen.

Tweeduizend euro weg

Ook Monique Buch wacht nog steeds op haar geld, alleen wacht zij al 2,5 maand daarop. Op 10 februari boekt ze een reis naar Egypte voor vier personen. Totaal: tweeduizend euro voor een week. Twee weken later zou ze vliegen. Op de dag van vertrek krijgt ze van Secret Escapes (waar ze geboekt heeft) te horen dat er geen vlucht is geboekt. Ze mailt Egypte.nl en vraagt om opheldering. Na vijf dagen mailt Sherif Moustafa een aangepaste factuur naar aanleiding van annulering, terwijl Buch zelf niet geannuleerd had. Vervolgens krijgt Buch vier keer een belofte dat ze haar 2000 euro terug zal krijgen, maar tot nu toe is er geen cent overgemaakt.

Inmiddels heeft Buch haar rechtsbijstandverzekeraar DAS ingeschakeld. Ook zij krijgen geen contact met Egypte.nl. DAS heeft inmiddels een formele brief gestuurd.

Vliegslots zijn teruggegeven

Reisbureau Egypte.nl heeft chartermaatschappij Air Cairo verzocht om vluchten uit te voeren tussen Rotterdam en Egypte. Air Cairo heeft vervolgens bij de slotcoördinator van Rotterdam The Hague Airport slots (rechten om te mogen opstijgen en landen) aangevraagd. Deze zijn door het vliegveld toegezegd, maar volgens een woordvoerder van de luchthaven heeft Egypte.nl deze slots op 30 januari 2018 teruggegeven. Op dat moment werden er nog wel steeds reizen verkocht door het reisbureau met vertrek vanaf Rotterdam. Reizigers kwamen bedrogen uit doordat zij op de luchthaven geconfronteerd werden met niet-bestaande vluchten. 

Uitgeschreven bij SGR

Radar heeft de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) gebeld voor een reactie, maar de directeur laat weten niet te willen reageren in de uitzending. Op de website heeft de SGR geschreven dat het SGR-deelnemerschap per 13 maart 2018 is beëindigd. "De beëindiging betekent dat reisovereenkomsten die vanaf 14 maart 2018 met Egypte.nl BV worden gesloten niet onder de garantie van SGR vallen. Reeds gemaakte boekingen met boekingsdatum tot en met 13 maart 2018 blijven gedekt onder de garantieregeling. Dit geldt ook voor toekomstige betalingen op deze boekingen."

'Geen gebruik van vangnet SGR'

Sherif Moustafa van Egypte.nl zegt dat zijn bedrijf is uitgeschreven bij de SGR, omdat het niet wilde voldoen aan de hogere bankgarantie. "Dat kon ik beter besteden aan het terugbetalen van de klanten." In de mail die Moustafa naar klanten stuurt zegt hij ook dat "het toch iets langer duurt voordat de benodigde liquiditeiten hiervoor bestemd zijn vrijgekomen". "Wij hebben er voor gekozen om geen gebruik te maken van het vangnet van de SGR, maar zelf te zorgen voor de terugbetaling en omboekingskosten van onze reizigers", zegt Moustafa in een mail naar klanten op 24 april 2018. Daarin belooft hij dat iedereen op 24 mei het geld op zijn rekening heeft staan. Dat Moustafa "het vangnet van de SGR" noemt is opmerkelijk, want de SGR gaat pas uitbetalen aan reizigers als het reisbureau te maken heeft met 'financieel onvermogen'. Dat wil zeggen dat de SGR reizigers compenseert als een reisbureau niet meer in staat is om aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen, omdat deze zijn opgehouden aan schuldeisers, of wanneer het reisbureau onder stille bewindvoering staat, in surseance van betaling is of in staat van faillissement verkeert. 

Schade verhalen op reisorganisatie

Jurist Maryse Oranje van De Vos & Partners vindt de termijn van 2,5 maand wachten op terugbetaling te lang. "Het gaat om hoge bedragen en mensen zijn nu misschien niet in staat een alternatieve vakantie te boeken. Het kan wel zijn dat de organisatie niet in staat is om alle reizigers nu terug te betalen." Oranje zegt dat reisorganisaties reizen mogen annuleren, maar in deze was het wel netjes geweest als de reis zo spoedig mogelijk geannuleerd wordt zodra bekend is dat deze niet door kan gaan. "Nu de reisorganisatie de overeenkomst niet is nagekomen kan het zijn dat de reizigers schade hebben geleden. Die kunnen ze op de reisorganisatie verhalen. Dat kan materieel zijn, maar ook immateriële schade zoals gederfd vakantiegenot." In het geval van Cees Heesakkers is er bijvoorbeeld sprake van financiële schade. Hij betaalt per persoon nu honderd euro meer om alsnog op reis te kunnen bij een andere reisorganisatie.

Wat kan een rechtsbijstandverzekering doen?

Een rechtsbijstandverzekering kan juridische hulp bieden bij conflicten. Een rechtsbijstandverzekering is meestal goedkoper voor het opstellen van een brief dan een advocaat. Als je als gedupeerde van Egypte.nl geen contact meer krijgt met het bedrijf of je krijgt je geld maar niet terug, dan kan een jurist een brief sturen met het verzoek het conflict op te lossen. José zou ook vliegen met Egypte.nl, maar ook haar reis ging niet door. Totaal is haar kostenpost bijna 3300 euro. Aangezien ze haar geld niet terugkreeg van het reisbureau besloot ze de rechtsbijstandverzekering van Klaverblad in te schakelen. Aangezien Moustafa daar ook niet op gereageerd heeft adviseert Klaverblad om "beslag te leggen op alle verhaalbare vermogensbestanddelen van Egypte.nl". 

Is dat een verstandige optie? Jurist Maryse Oranje van De Vos & Partners: "Het is inderdaad een mogelijkheid om beslag te leggen. Voor sommige reizigers kan dat verstandig zijn. Als er beslag wordt gelegd op een rekening en het gaat om een hoog bedrag dan kan het zijn dat de organisatie financieel in de problemen komt, omdat de rekening voor een deel is bevroren. Als er dan een faillissement volgt, hebben de mensen die geen beroep op de SGR kunnen doen wel een probleem. De kans dat je als schuldeiser in een faillissement je geld terug krijgt, is niet altijd even groot."

Radar heeft Moustafa verzocht dat alle klachten zijn opgelost voor 1 juni. Dan heeft het bedrijf bijna vijf weken de tijd gehad om terugbetalingen te verrichten.

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Foutje gezien? Mail ons. Hartelijk dank!
STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1