Binnenland
AVROTROS

Handgeschakelde auto of automaat? De voor- en nadelen op een rij

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Handgeschakelde auto of automaat? De voor- en nadelen op een rij

De handgeschakelde auto's lijken langzamerhand verleden tijd te worden. In 2019 werden voor het eerst méér auto’s met een automatische versnellingsbak verkocht dan zonder. Ook rijscholen zien de animo voor een rijbewijs voor een automaat snel groeien, zo meldt het CBR.

Jaco Bijlsma, hoofdredacteur van Autovisie in Stax&Toine: "Je workload is bij een schakelauto hoger dan bij een automaat. Dat kan stress veroorzaken en levert een minder ontspannen rijstijl op."

Ga jij voor de handgeschakelde auto of een automaat? Deze vraag stelden we aan ruim 1700 Radar-pollrespondenten. Een ruime meerderheid van 66 procent kiest voor een automaat. Veel genoemde redenen zijn het gemak van het rijden in de file en dat een automaat minder vermoeiend is, omdat je simpelweg minder handelingen uit hoeft te voeren.

Wat is er juist zo mooi aan een handgeschakelde auto?

Als het aan 'schakelfanaat' Ronald Roos ligt, blijft hij voor altijd in een handgeschakelde auto rijden. Hij rijdt op dit moment in een Skoda Octavia, heeft al zo'n 26 jaar zijn rijbewijs en altijd bewust gekozen voor een schakelauto.

Roos: "Ik voel mij 'in control' als ik schakel. Ik bepaal in welke versnelling en met welke toeren. Ik zie het als een verbinding tussen mens en machine, waarbij jij degene bent die de controle heeft. Schakelen geeft voor mij het plezier in het autorijden."

De voor- en nadelen

Jaco Bijlsma, hoofdredacteur van Autovisie merkt ook dat de automaat steeds populairder wordt. "Het laat meer ruimte over voor observeren. Je workload is bij een schakelauto hoger dan bij een automaat. Dat kan stress veroorzaken en levert een minder ontspannen rijstijl op. Als autorijden niet je hobby is, kan ik me voorstellen dat een automaat een zegen is."

Vroeger was de automaat een hele zware auto, waardoor hij in verbruik een stuk duurder was dan de handgeschakelde auto. Dat is niet meer zo, volgens Bijlsma. "De automaat is in veel gevallen een heel stuk zuiniger geworden. Tegenwoordig zijn er hele moderne gerobotiseerde versnellingsbakken. Ze schakelen heel snel en daardoor rijd je heel zuinig."

Alleen een goed getrainde bestuurder kan een automaat qua zuinigheid verslaan, als hij precies weet wanneer de belasting van de auto en motor het beste is. "Dan moet je wel echt een expert zijn. Voor de gemiddelde rijder is de moderne automaat de zuinigste auto", zegt Bijlsma.

Verdwijnt de handgeschakelde auto van de markt?

Met een handgeschakelde auto ben je meer bezig met autorijden. "Je concentratie is hoger, want je hebt minder ruimte voor afleiding. Het is een interactief spel tussen de auto en jezelf. Het is leuk om maximaal met je auto bezig te zijn en de machine te kunnen controleren."

Ook zal een ervaren rijder de schakeltaak minder als een belasting ervaren dan iemand die net zijn rijbewijs heeft gehaald en nog moet wennen aan het koppelen en schakelen.

Bijlsma verwacht dat de handgeschakelde auto's uiteindelijk helemaal zullen verdwijnen. "Zelfs super sportauto's zijn steeds vaker automaat. Er zal altijd een segment supersport en hobby blijven en er zullen vast een paar merken zijn die het weten te handhaven."

Reageren?

Dat kan op de website van Radar of plaats een reactie op onze Facebookpagina. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie