appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Oud-commandant: 'Nederland moet niet met Amerika, maar met Europa naar Straat van Hormuz'

ANP
vrijdag 9 augustus 2019 | AVROTROS | Redactie EenVandaag Twitter

In de komende weken moet het kabinet besluiten of Nederland ingaat op een verzoek van de VS ingaat om mee te doen aan een missie in de Straat van Hormuz. John Weyne was in 2001 op missie in diezelfde zeestraat. Hij hoopt dat Nederland zich inzet voor een Europese missie, maar niet voor die van de VS. Hij vertelt erover in Radio EenVandaag.

Moet Nederland deelnemen aan de Amerikaanse missie in de Straat van Hormuz?

Sinds enkele maanden zijn de spanningen flink opgelopen rond de nauwe zeestraat tussen Iran en Oman waar eenvijfde van alle oliehandel ter wereld doorheen gaat. Iran heeft intussen drie olietankers geënterd in de Straat van Hormuz. Twee daarvan, waaronder een Britse, liggen nog steeds aan de ketting.

Afschrikken

Weyne moest destijds terroristen tegenhouden. De missie waarvoor de Amerikanen nu assistentie aan onder andere Nederland hebben gevraagd, gaat vooral om het afschrikken van de Iraniërs en het bevorderen van de vrije zeevaart. Volgens de oud-commandant zou het goed zijn als Nederland een marineschip die kant op stuurt. En wel om onze unieke, de-escalerende aanpak.

Die tekent zich met name af in vergelijking met de Amerikaanse houding. Weyne illustreert dat met een anekdote: "Ik kan me nog goed een herbevoorrading met een groot Amerikaans schip herinneren. Wij zagen op grote afstand al een vissersvloot liggen. Dus wij zeiden: we gaan 10 graden bakboord uit, dan komen de vissers niet in de problemen. De Amerikaan vaart gewoon door, eindigt tussen de vissers en ziet hen dan als een probleem. Terwijl die vissers gewoon hun werk doen."

Europese missie

Er varen maandelijks enkele tientallen Nederlandse schepen door de Straat van Hormuz. De belangen voor Nederland om de vrije zeevaart daar te beschermen zijn groot, vindt Weyne: "We zijn afhankelijk van Rotterdam als grootste toevoerhaven van olie in Europa. Maar wat mij betreft is nog belangrijker: het handhaven van het internationaal recht. We moeten de vrije zeevaart beschermen, waar dan ook. Dat is waar onze welvaart grotendeels op berust."

De oud-commandant vindt dat Nederland goed toegerust is op zo'n missie. "We hebben mensen aan boord die er aan gewend zijn om in zo'n ingewikkelde situatie als in de straat van Hormuz goed te functioneren." Toch vindt hij dat Nederland niet met de Amerikaanse missie mee moet doen. "Bij voorkeur gaan we samen met andere Europese landen. Duitsland en Frankrijk zijn de belangrijkste partijen."

Moet Nederland deelnemen aan de Amerikaanse missie in de Straat van Hormuz?

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1