appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Hoe deze leraar zijn geschiedenisles leuker maakt met LEGO-poppetjes: 'Ik wil leerlingen interesseren'

ANP
maandag 26 oktober 2020 | AVROTROS | Gerwin Visser

Het succes van LEGO lijkt geen grenzen te kennen. Door de coronacrisis hebben veel mensen hun LEGO uit de kast getrokken. De verkoop van de Deense steentjes gaan door het dak. En op televisie kijken er miljoenen mensen naar de meest bijzondere creaties die worden gemaakt in het programma Lego Masters. Nu is LEGO zelfs doorgedrongen in de klaslokalen. De leerlingen van groep 8 van basisschool De Peppelaer in Haarlem krijgen les van Daniel Ponsen aan de hand van LEGO. 

Leerlingen krijgen les aan de hand van Lego.

Speelgoed

Het idee om LEGO te integreren in de klas begon bij Ponsen op de pabo. De afstudeerscriptie van Ponsen ging daarom ook over hoe LEGO ingezet kan worden bij leerachterstanden in groep 8. Het voordeel om LEGO te gebruiken in lessen is dat je gebruikmaakt van concreet materiaal. Deze vorm van lesgeven maakt het simpel om dingen te kunnen leren voordat kinderen beginnen met formeel onderwijs. 
 
Tijdens de geschiedenislessen wordt een complete tijdlijn erbij gepakt die begint met het LEGO figuur van een dinosaurus en eindigt bij een modern figuur. "Wanneer er een figuur uit een project past bij een LEGO figuur pak ik die erbij", vertelt Ponsen. Ook de leerlingen zijn positief over de lesmethode die Ponsen gebruikt. De leerlingen kunnen een LEGO-poppetje kiezen waarna het geschiedenisverhaal rondom dit figuur wordt verteld. 
 

LEGO vanuit de hele wereld

Om de collectie zo compleet te krijgen, moesten figuurtjes van over de hele wereld worden ingevlogen. Sommige LEGO-poppetjes heeft Ponsen zelf moeten maken. Uiteindelijk zijn er honderden uren besteed om de figuurtjes zo goed mogelijk op de realiteit te laten lijken. "De kinderen kijken altijd even verbaasd wanneer een volwassen man van 37, 2 meter 9 en 115 kilo met LEGO aan komt lopen. Ik doe het alleen maar om kinderen geïnteresseerd te krijgen voor geschiedenis."
 
Om iedereen kennis te laten maken met de LEGO-figuren, heeft Ponsen een website gemaakt. Daar zijn alle 72 LEGO-minifiguren uit de collectie van Ponsen te zien. Alle figuren zijn ingedeeld volgens de tijdvakken van de geschiedenislessen met bijbehorende verhalen, locaties en video's. "Ik merk dat dit op steeds meer verschillende scholen in het land wordt ingezet."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1