appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

5 vragen over: criminaliteit in de Rotterdamse haven

ANP
maandag 28 september 2020 | AVROTROS | Stax&Toine

Rotterdamse havenbedrijven worstelen met een enorme toename van criminelen die het terrein op weten te komen om verstopte drugs uit de containers te halen. Het geeft aan hoe diep de drugsmaffia in onze nationale haven is doorgedrongen. Misdaadjournalist van de Telegraaf Mick van Wely geeft in Stax&Toine antwoord op 5 prangende vragen.

1. Hoe gaan die insluipers of uithalers te werk?

"Ze komen op twee manieren binnen", vertelt Van Wely. "Of over de hekken of ze laten zich droppen vanuit een kofferbak, al dan niet met medeweten van de bestuurder. Soms worden er ook passen gekocht van medewerkers voor 50.000 tot 100.000 euro. De insluipers halen de coke uit de containers nog voordat containers door de douane gaan. Veel insluipers zijn afhankelijk van mensen op het terrein, zoals een kraanmachinist."

"Soms bivakkeren insluipers of uithalers ook al op het terrein. Ze slapen in lege containers en verzamelen daarin de coke van andere containers. Het is een gevaarlijke operatie, want deze met coke gevulde container moet uiteindelijk ook terrein af." 

2. Wie zijn het?

Het zijn hele families en organisaties die gespecialiseerd zijn in het uithalen. Zij werken in directe opdracht van grote drugsbazen. Zo is er bijvoorbeeld een Hindoestaanse 'uithaal-familie'. Ze krijgen een percentage per kilo.

3. Hoe groot is hun pakkans?

De pakkans is vrij klein. Het Rotterdamse haventerrein is enorm en er is nauwelijks controle. Er zijn daar maar drie surveillance auto's van de politie. "En word je gepakt, dan is dat voor het onbevoegd betreden van terrein en niet omdat je lid bent van een criminele organisatie. Sommige insluipers worden drie of vier keer per jaar gepakt." 

4. Kennelijk is het heel lastig om deze vorm van drugscriminaliteit aan te pakken. Hoe komt dat?

"Voor bedrijven is er geen belang voor controles. Het legt alleen maar hun bedrijfsproces plat. Ze zijn over algemeen niet geïnteresseerd in medewerking verlenen aan politie en justitie."

5. Hoe serieus wordt het corruptieprobleem in de Rotterdamse haven eigenlijk genomen?

Volstrekt niet serieus, volgens Van Wely. Onderzoek ernaar werd tegengewerkt. Douaniers worden slecht gescreend en zijn makkelijk omkoopbaar. "Het probleem is vele malen groter dan wordt erkend", zegt Van Wely.

Vijf vragen over drugscriminaliteit in de Rotterdamse haven

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1