appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Welke oplossingen zijn er voor kinderen als ze niet blijken te passen in het systeem?

Thuiszitters
zondag 27 oktober 2019 | NTR | Redactie Radio Doc Twitter

Naar school gaan is zo normaal dat je er niet bij stilstaat dat dit helemaal mis kan lopen. Wie zijn deze langdurige thuiszitters? Waarom lukt het niet op school? Voor Radio Doc dook Prosper de Roos in de wereld van de thuiszitters en zag hoeveel moeite het kost om kinderen te helpen die vastlopen in het onderwijs door autisme of andere problemen.

Thuiszitters

Als een kind niet in het systeem past

In Nederland zitten er rond de 14.000 jongeren thuis die eigenlijk op school zouden moeten zitten. Een groot gedeelte zit langer dan drie maanden thuis en soms zelfs jaren. Voor deze kinderen blijkt passend onderwijs te knellen en biedt het speciaal onderwijs geen alternatief. En dat heeft grote gevolgen voor zowel de kinderen als hun ouders. Welke creatieve oplossingen zijn er om kinderen te helpen als ze niet blijken te passen in het systeem?

Het blijkt een stevig beroep te doen op je creatieve vermogen om een oplossing te vinden, wanneer blijkt dat je kind niet in het systeem past. En die alternatieve oplossingen blijken vaak ook weer te stuiten op praktische bezwaren. Zo richtte een groep ouders zelf een klein schooltje op in Rotterdam, Acato genaamd, waar meer rust en veiligheid is, waar leerlingen niet gedwongen worden om mee te doen en waar ze zich mogen bezighouden met die onderwerpen waar hun interesse ligt.

De sfeer is gemoedelijk en de kinderen lijken er met plezier heen te gaan. De meeste leerlingen op Acato hebben een vorm van autisme, waardoor ze in het regulier onderwijs uitvallen. De Wet passend onderwijs, die scholen verplicht om zorg te bieden aan leerlingen die dat nodig hebben, blijkt in de praktijk vaak onvoldoende mogelijkheden te bieden om deze kinderen een goede leeromgeving te bieden.

Speciaal onderwijs biedt geen uitkomst

Ook het speciaal onderwijs is vaak ongeschikt voor kinderen die erg kwetsbaar zijn of gevoelig voor prikkels, juist omdat er zoveel leerlingen zijn met gedragsproblemen. Maar ook al biedt Acato uitkomst voor deze groep, de school blijkt -net als de leerlingen zelf- nét niet helemaal in het systeem te passen, omdat er geen officieel hokje bestaat die het midden houdt tussen zorg en onderwijs. Door dit bizarre Droste-effect blijven de ouders vechten om hun kinderen te voorzien van het basale recht om naar een school te kunnen waar ze het vol kunnen houden en gezien worden voor wie ze zijn.

Thuiszitters

De radiodocumentaire gaat over kinderen die om de een of andere reden niet naar school kunnen. Prosper de Roos, radiomaker en filosoof, interviewde enkele van deze thuiszitters zelf en hun moeders, aangezien zij vaak degenen zijn die met de zorg opgescheept zitten en die van alles proberen om hun kinderen iets bij te brengen.  

Je hoort Radio Doc zondagavond tussen 21.00 en 22.00 uur op NPO Radio 1.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1