Wetenschap & Techniek
NOSNTR

Deze bus rijdt op mierenzuur (en dat is duurzaam)

foto: TU Eindhovenfoto: TU Eindhoven
  1. Nieuwschevron right
  2. Deze bus rijdt op mierenzuur (en dat is duurzaam)

Vergeet benzine en elektriciteit: als het aan studenten van de TU Eindhoven ligt, rijden auto's over een paar jaar op mierenzuur. Morgen presenteren ze hun systeem, dat het mogelijk maakt een bus te laten rijden op deze nieuwe brandstof. Eind dit jaar moet de bus echt gaan rijden.

Hydrozine, zoals mierenzuur officieel heet, is een vloeistof die omgezet kan worden in waterstof en CO2. Het waterstof wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken. Daarbij komt dus ook CO2 vrij, maar dat wordt opgevangen. Voor de productie van mierenzuur is die CO2 weer nodig, vandaar dat het een gesloten systeem is; schoon en duurzaam. Één liter mierenzuur brengt je vijf kilometer verder.

Weg vrij voor waterstof

Het door de TU/e-studenten ontwikkelde systeem maakt het mogelijk waterstof als brandstof te gebruiken. Je slaat de waterstof op in een vloeistof. Dat is makkelijker dan het direct op te slaan want, het waterstofgas laat zich niet makkelijk in een tank stoppen. Mierenzuur is compacter, maar het is wel een bijtende stof. Tanks en leidingen moeten er tegen bestand zijn. In een trailer die morgen te bekijken is, kun je zien dat (en hoe) dit probleem is opgelost.

De presentatie vindt morgen plaats om 16.00 uur in Eindhoven.

Luister naar een gesprek met Bart Somers, ambassadeur van Team FAST en Pieter Otting, medewerker van het team, bij Nieuws en Co:

Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap

Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co
Dinsdag en vrijdag rond 10.50 uur in De Ochtend

Ster advertentie
Ster advertentie