Binnenland
KRO-NCRV

Prijsverhoging treinkaartjes NS frustreert: 'Utopie dat het huidige treinnet zonder subsidie kan'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Prijsverhoging treinkaartjes NS frustreert: 'Utopie dat het huidige treinnet zonder subsidie kan'

De NS heeft aangekondigd de rode cijfers in te gaan als de overheidssteun stopt. Het bedrijf is afhankelijk van de subsidie van 120 miljoen euro dat ze op dit moment ontvangen, anders gaan de treinkaartjes komend jaar mogelijk met 10 procent omhoog. "Het is een utopie om te denken dat het huidige treinnet zonder subsidie kan", zegt Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid TU Delft, bij Spraakmakers.

"Als de overheid niet wil bijbetalen, neemt het regionale vervoer af", aldus Van Wee. Daarom zou het een "utopie" zijn om te denken dat het treinnet zonder overheidssubsidie zou kunnen. "Op sommige trajecten maakt de NS winst, op anderen niet. Er is subsidie nodig om het huidige net op het niveau te houden dat we nu hebben. Als je het afbouwt, moeten we accepteren dat sommige lijnen verdwijnen of minder gereden worden."

Files oplossen

Van Wee is dus van mening dat de NS structureel gesubsidieerd moet worden. Freek Bos, directeur van reizigersvereniging Rover, is het daarmee eens. "Als je de trein nog duurder maakt, en het prijsverschil met de auto is al 7 procent, dan wordt het nog minder aantrekkelijk", stelt Bos. Daarnaast zijn er meer voordelen aan de trein. "De trein stoot geen stikstof uit. Om files op te lossen, moeten meer mensen met het OV."

Kostenontwikkeling

"De NS is er niet bij gebaat om de trein duurder te maken", reageert Tjalling Smit, directeur Commercie en Ontwikkeling bij de NS. Smit noemt de kostenontwikkeling als de reden achter de prijsstijging. "Er is een enorm gat ontstaan tussen onze kosten en de prijzen van die treinkaartjes." Duurdere treinkaartjes is "het laatste" wat de NS wil, dus is er overheidssteun nodig. "Er zal wel een oplossing gevonden moeten worden. Er moet structureel wat bij of we moeten op een andere manier kijken naar de kaartjes."

Andere Europese landen

"Het is een publieke voorziening en moet voor iedereen toegankelijk zijn", vindt luisteraar Lotte Bloemendaal. Volgens Lotte zijn duurdere treinkaartjes "de manier" om mensen de trein uit te jagen. "Waarom moet het zo duur zijn als je het vergelijkt met andere Europese landen?" vraagt Eelco Geertsma zich af. Dat klopt, weet Van Wee. "Nederland is duurder dan het gemiddelde van de EU. Ten eerste liggen de lonen hier hoger dan bijv in Portugal en Griekenland. Een andere reden is dat de overheid in andere landen meer meebetaalt aan de treinkaartjes. Er zit meer subsidie op. Daar betalen reizigers meer dan de helft van de werkelijke kosten niet."

KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.

Ster advertentie
Ster advertentie