Binnenland
KRO-NCRV

Afschaffen particuliere bijles de grote gelijkmaker in onderwijs? 'Scholen moeten dit zelf organiseren'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Afschaffen particuliere bijles de grote gelijkmaker in onderwijs? 'Scholen moeten dit zelf organiseren'

Onderwijsinstanties waarschuwen dat bijles voor meer kansenongelijkheid zorgt onder leerlingen, omdat alleen de rijke(re) ouders het zich kunnen veroorloven. Reden voor de minister van Onderwijs, Mariëlle Paul, om richtlijnen op te stellen. "De overheid moet langdurig bijspringen om dit te helpen", reageert Hans Spekman, directeur van Jeugdeducatiefonds, bij Spraakmakers.

De richtlijnen van minister Paul stellen dat scholen geen reclame meer mogen maken voor commerciële bijlesbureaus en aanvullend onderwijs zoveel mogelijk moet worden geregeld met partijen zonder winstoogmerk. Op die manier zou voorkomen moeten worden dat leerlingen afhankelijk zijn van hun ouders portemonnee of ze wel of niet extra hulp kunnen krijgen. "Als we dat niet doen, neemt de ongelijkheid in Nederland toe", zegt Spekman erover.

Dolgraag

"Bied extra uren aan op die scholen waar het nodig is. Daar moeten de leraren op peil zijn, meer betalen en extra uren voor bijles op school", stelt Spekman voor. "Als het via de school gaat, gebruiken de kinderen die extra uren. Dan gaan de kinderen erop vooruit." Volgens Spekman willen scholen dit "dolgraag" als het structureel wordt doorgevoerd, om zo ook leraren hierop aan te sturen. "Je moet het stevig gaan bekostigen."

Overheidsmentaliteit

Danielle Woestenberg, voorzitter van CNV Onderwijs, kijkt er anders tegenaan. "Geen particuliere bijles is een overheidsmentaliteit die we niet hebben in Nederland", zegt Woestenberg. Het zou namelijk ook gaan om de "tijd en flexibiliteit" voor leraren. "Dit kunnen we beter vormgeven voor de mensen die in het onderwijs werken", stelt de voorzitter van CNV Onderwijs. Hoe kan dat bewerkstelligt worden? De "beste mensen" naar het onderwijs trekken.

Ideale samenleving

"Bijles moet voor iedereen zijn", vindt ook David Vestering van De Bijlesgroep. Maar de bijlessen die de scholen bieden, voldoen niet. "Scholen die dingen zelf aanbieden, zijn kwalitatief niet goed genoeg", aldus Vestering. "In de ideale samenleving is bijles niet nodig. Maar het is niet anders. Het liefst zien we bijles opgevangen worden op de scholen, maar met de huidige staat met leraren is dat niet mogelijk", zegt Dana op het Veld, bijlesgever bij WIJs.

'Nu niet de realiteit'

"Het is heel erg jammer dat dit nu nog steeds uitmaakt, terwijl onderwijs de grote gelijkmaker zou moeten zijn", denkt Rafke Hagenaars, voorzitter van LAKS. "Natuurlijk is de oplossing dat er genoeg docenten zijn. Maar dat is nu niet de realiteit. Voor ons is de tussenstap dat je op school, zonder extra te betalen, bijles kunt krijgen."

Luisteraar Ella Korba denkt dat het al begint op een jonge leeftijd. "Heel veel kinderen vallen op de basisschool al buiten de boot." Beller Kiki denkt aan een andere oplossing: "Er wordt veel te veel gefocust op de scholen, maar die ouders hebben kinderen gekregen en kunnen daar gewoon mee spelend leren."

KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.

Ster advertentie
Ster advertentie