Achtergrond

Zingende pakketbezorger straks baan van toekomst

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Zingende pakketbezorger straks baan van toekomst

[KRO-NCRV] Een ‘exo-skeleton’ om een verhuizer te ontlasten of de zingende pakketbezorger. Nu nog toekomstmuziek, maar binnen een paar jaar misschien wel de werkelijkheid. Een derde van de huidige banen staat door robotisering onder druk, maar er komt nieuw werk voor terug. “Veel mensen zijn bang om hun baan te verliezen”, weet technoloog Koert van Mensvoort. “Maar robots bieden zoveel kansen.”

Een netwerk van drones die de pakketjes bij je aflevert. Dat kan volgens technoloog Van Mensvoort zomaar de toekomst zijn. "Maar eigenlijk is dat heel onpersoonlijk. Wij bedachten een bezorger die de pakketten krijgt van een drone. Zit daar een cadeautje voor een jarige bij? Dan zingt de bezorger een liedje.”

Het persoonlijke aspect, daar kan de robot volgens de filosoof en technoloog niet aan tippen. Samen met twee andere initiatiefnemers riep hij onlangs de Design Challenge uit. “Een zoektocht naar de baan van de toekomst waarin robot en mens samenwerken”, legt Van Mensvoort uit in De Ochtend op NPO Radio 1.

Miljoenen banen verdwijnen

De filosoof wil de positieve kant robotisering benadrukken. “Horrorverhalen”, noemt Van Mensvoort de rapporten en nieuwsberichten over miljoenen banen die verdwijnen door de komst van de robot. “Wanneer ik met werknemers filosofeer over banen die door robots worden geschapen hoor je ineens een veel positiever geluid. Geen wedstrijd tussen robot en mens, maar laat die twee werelden samenkomen.”

Quote

Geen wedstrijd tussen robot en mens, laat twee werelden samenkomen

Koert van Mensvoort, filosoof

En dat alleen hoger opgeleiden profiteren van de robot is volgens Van Mensvoort een misvatting. “Iemand die blind is en een afstand heeft tot de arbeidsmarkt inzetten als verkeersregelaar kan door de technologie”, weet hij. “Een pak waardoor die blinde het verkeer kan voelen. In dat soort ideeën zie ik enorme kansen.”

Uitzendbureau van de toekomst

In de Design Challenge buigt een vakjury zich over de 25 beste inzendingen voor de baan van de toekomst. Diegene met het beste idee krijgt 10.000 euro om zijn of haar plan op de markt te brengen. “Daarnaast maken we een expositie met het uitzendbureau van de toekomst tijdens de Dutch Design Week”, legt Van Mensvoort uit. “Daarin kunnen mensen een beroepentest doen. Ook laten we vijftien beroepen van de toekomst zien waarbij mens en robot samenwerken.”

Ster advertentie
Ster advertentie