Achtergrond

'Stoppen met 1Limburg is goed nieuws voor de consument'

foto: http://www.1limburg.nl/foto: http://www.1limburg.nl/
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Stoppen met 1Limburg is goed nieuws voor de consument'

[KRO-NCRV] 1Limburg, de regionale nieuwssite van Limburg, is dankzij de samenwerking tussen Omroep L1 en Dagblad de Limburger een groot succes. En toch trekt Dagblad De Limburger zich uit het project. “Mensen bereiken alleen is onvoldoende”, zegt hoofdredacteur Roy op het Veld van Dagblad De Limburger. De krant wil mensen interesseren, aan zich binden en uiteindelijk als abonnee op de krant hebben. En dat laatste gebeurt onvoldoende.

De consument

Omroep L1 gaat nu alleen verder met 1Limburg en Dagblad De Limburger gaat nu haar eigen website een nieuwe impuls geven. “En dat is goed nieuws voor de consument”, aldus Op het Veld. Journalist Frenk van der Linden vindt die constatering te kort door de bocht: we moeten eerst maar eens zien hoe goed die nieuwe website wordt. Hij vraagt zich af of er ooit geld verdiend kan worden met online nieuws. Volgens hem is de fatale fout gemaakt door het nieuws vanaf het begin gratis aan te bieden. “En dat draai je niet terug”, aldus Van der Linden.

Geld verdienen

Op het Veld denkt dat consumenten bereid zijn om te betalen als je het korte, snelle nieuws gratis aanbied en de meer diepgravende journalistiek beschikbaar stelt voor de mensen die bereid zijn om een abonnement te betalen. De website moet bovendien aantrekkelijk gemaakt worden door onder meer meer aandacht te geven aan video. Wat dat betreft wordt de website van De Limburger in de toekomst een concurrent van 1Limburg en Omroep L1.

Naast de toekomst van 1Limburg gaat het Mediaforum verder over het plan van Albert Heijn om zelf tv-programma's te maken. Luister hier het hele mediaforum terug:

Het Mediaforum met Danny Ghosen en Frenk van der Linden

Ster advertentie
Ster advertentie