appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

Kijk mee: Het Meisje met de Parel gaat onder de loep

wikimedia
dinsdag 27 februari 2018 | NTR | Bouwe van Straten

Onder de titel ‘Het meisje in de schijnwerper’ en grote internationale persbelangstelling startte het Mauritshuis maandag met het grootste onderzoek ooit naar het Het Meisje van de Parel van Johannes  Vermeer.

Twee weken lang zullen wetenschappers het schilderij aan tien verschillende soorten onderzoeken onderwerpen. En het publiek kan daar gewoon bij zijn. Wat gaan de wetenschappers allemaal doen en wat hopen ze te ontdekken? Verslaggever Jeroen de Jager vroeg het aan onderzoeksleider Abbie Vandivere, Mauritshuis-directeur Emilie Gordenker en Rijksmusuem-conservator Robert van Langh.

Grootste onderzoek ooit naar het Meisje met de parel

Het Meisje met de Parel is wereldwijd een van de populairste en meest herkenbare schilderijen. Naast het feit dat het meesterlijk geschilderd is, draagt het schilderij ook vele mysteries met zich mee. Niets voor niets wordt ze daarom ook wel de ‘Mona Lisa van het noorden’ genoemd.

De onderzoekers gaan met tien nieuwe technieken naar het schilderij kijken, om te kijken waaruit het is opgebouwd. Daarvoor hebben ze in de Gouden Zaal van het Mauritshuis een glazen huis gebouwd, zodat het publiek kan meekijken naar het onderzoek.

Door het schilderij heen kijken

“Met verschillende wetenschappelijke apparatuur kijken we door de bovenste verflagen heen”, legt onderzoeksleider Abbie Vandivere uit. Ze is erg benieuwd wat zich daar onder bevindt. Zelfs goede schilders kunnen niet ontdekken hoe Vermeer zijn schilderijen opbouwde.

Uit monsters uit de jaren negentig bekend is dat Vermeer onder bijvoorbeeld de kleding van het meisje met verschillende tinten bruin heeft gewerkt. Heeft hij dat ook op andere plekken gedaan? Dat moet het nieuwe onderzoek gaan uitwijzen.

Met losse handen 

Werden in de jaren negentig nog monsters van het schilderij genomen, de nieuwste technieken zijn ‘niet invasief’ – je raakt er het schilderij niet mee aan. Met scanners kun je het schilderij millimeter voor millimeter in kaart brengen, en ontdekken welke elementen er in de pigmenten op én onder het oppervlak bevinden. Op die manier wordt met een beetje geluk ook duidelijk waar Vermeer zijn verf vandaan haalde.

Dit artikel is verzorgd door de wetenschapsredactie van NPO Focus.

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap

Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1