Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

Het geheim van een lang leven

Unsplash
donderdag 14 december 2017 | NTR | Rosan Reusken

Wetenschappers doen er veel onderzoek naar: hoe word je gezond 100, of zelfs nog ouder? Uit nieuw onderzoek naar Italianen op leeftijd blijkt dat ze veel psychologische overeenkomsten hebben. Namelijk: optimisme, koppigheid en een goede band met familie.

In afgelegen Italiaanse dorpjes tussen de Middellandse Zee en de bergen wonen honderden Italianen van boven de 90 jaar. Voor wetenschappers zijn zij interessant studiemateriaal.

Mentaal sterk

De wetenschappers bestudeerden 29 Italianen tussen de 90 en 101 jaar, en 51 familieleden van hen. De fysieke gezondheid van de stokoude Italianen was niet zo goed, maar hun mentale gezondheid bleek in uitstekende staat. Zelfs beter dan die van hun veel jongere familieleden. Belangrijke eigenschappen van de oude mensen waren positiviteit, grote wil om te werken, koppigheid en een sterke band met familie, religie en land.

Hoe gaat het met u?

De wetenschappers onderzochten de mentale en fysieke gezondheid van de Italianen aan de hand van vragenlijsten en interviews. Ze bevraagden oude mensen onder andere over migratie, traumatische gebeurtenissen en persoonlijke overtuigingen. De meeste eerdere onderzoeken naar opvallend oude mensen richtten zich op genetische eigenschappen. Voor het eerst keken wetenschappers nu naar mentale gezondheid en persoonskenmerken.

Haken en ogen

De onderzoekers geven wel aan dat er een aantal haken en ogen aan het onderzoek zit. Zo konden alleen relatief gezonde mensen deelnemen aan het onderzoek, want ze moesten in staat zijn om een uur lang een interview te geven. Ook zeggen ze dat de deelnemers het misschien lastig vonden om hun zorgen en zwakheden te delen met de onderzoekers. Daarom zijn de resultaten van het onderzoek misschien positiever uitgevallen dan de werkelijkheid rechtvaardigt. Het onderzoek werd gepubliceerd in het blad International Psychogeriatrics

Dit artikel is verzorgd door de wetenschapsredactie van De Kennis van Nu (NTR).

Correctie melden