Raven kunnen vooruit plannen

foto: NPO Radio 1foto: NPO Radio 1
  2. Raven kunnen vooruit plannen

[NTR] We wisten al dat raven slimme beesten zijn, maar nu blijkt dat ze ook nog goed kunnen plannen.

Vooruitdenken is een complexe taak voor het brein. Tot nu toe dachten we dat alleen mensen en mensapen dat vermogen hadden, maar Zweedse onderzoekers hebben ontdekt dat ook raven het kunnen.

Puzzel met steen en snoepje

In een experiment legden ze de raven een puzzel voor. Die bevatte een snoepje dat pas vrij kwam als de puzzel werd geopend met een steen. Eerst kregen de raven de steen tegelijkertijd met de puzzel, waarbij ze leerden dat ze met de steen het snoepje konden pakken. Vervolgens kregen ze alleen de steen, samen met andere voorwerpen waar de puzzel niet mee kon worden geopend. Na een tijdje kwam pas de puzzel.

Bij de raven begon een belletje te rinkelen. Ze wisten dat ze de volgende keer de steen uit de andere voorwerpen moesten pikken en bewaren. Toen ze de puzzel opnieuw kregen voorgeschoteld, openden de vogels deze met de steen die ze bewaard hadden.

Net als mensapen

Raven blijken dus goed in staat te zijn zichzelf te beheersen met een toekomstige beloning in gedachten. De onderzoekers voerden verschillende experimenten met de beestjes uit, en concluderen dat hun prestaties vergelijkbaar zijn met die van mensapen.

Dat is interessant, schrijven de onderzoekers, want vogels en zoogdieren zijn meer dan 300 miljoen jaar geleden hun eigen weg ingeslagen in de evolutie. Dat raven en mensapen allebei kunnen plannen, doet dus vermoeden dat het vermogen om vooruit te denken niet één, maar twee keer is ontstaan.

Bekijk het filmpje om het experiment te zien en ontdek wat de raaf nog meer zo bijzonder maakt.