Wetenschap & Techniek

Groente in de mist: duurzame actie of slimme marketing?

foto: 123RFfoto: 123RF
  1. Nieuwschevron right
  2. Groente in de mist: duurzame actie of slimme marketing?

[NTR] Door groente en fruit tijdens het transport en in de supermarkt te benevelen met water blijven deze twee tot vijf dagen langer goed, blijkt uit Deens onderzoek. Een hogere luchtvochtigheid kan groente en fruit inderdaad langer vers houden, maar de beneveling lijkt voor een flink deel slimme marketing.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Mist kan ervoor zorgen dat groente en fruit langer vers blijft, kon je maandag bij de NOS lezen. Voor het onderzoek lagen de producten tijdens de opslag, het transport en in de supermarkt constant onder een mist. Een supermarkt in Roosendaal deed mee aan het onderzoek. Eigenaar Pieter-Jan van Gurp is erg enthousiast. Hij zegt door de mist 25 tot 30 procent minder voedsel weg te gooien. Daarnaast zag hij een stijging in de omzet en verlaging in het energieverbruik. Veelbelovende resultaten, maar hoe kan mist groente en fruit beschermen? Prof. Dr. Ernst Woltering, hoogleraar productfysiologie en kwaliteit aan de Wageningen Universiteit, legt het uit.

Vochtiger en koeler

Het apparaat dat voor dit onderzoek gebruikt werd, verneveld door ultrasone trillingen water in hele kleine druppeltjes. Deze waterdruppeltjes verdampen gelijk. Woltering: "Dit geeft een verkoelend effect, omdat voor verdamping energie nodig is en dat wordt onttrokken aan de lucht." Volgens de Deense onderzoekers koelen de producten hierdoor wel vijf graden af. Woltering heeft wat twijfels bij deze claim. "Daarvoor haal je niet genoeg energie uit de lucht. Wij hebben ook dergelijke apparatuur getest in het verleden, maar toen ging de temperatuur niet met meerdere graden naar beneden."

De hoge luchtvochtigheid heeft volgens Woltering wel een positief effect. "Als je een krop sla 24 uur in de supermarkt laat liggen droogt hij uit, maar als de luchtvochtigheid hoog is gaat dit veel minder snel." Daarnaast kan een product ook water uit de lucht opnemen als het product al een beetje uitgedroogd is. Woltering: "Dit kan overigens ook met gewoon water uit de plantenspuit."

Duurder dan een plantenspuit

In supermarkten in landen als Frankrijk zie je vaak sproei-installaties boven het groente en fruit, maar dan worden de producten nat. Schimmels zijn gebaat bij vocht, dus eigenlijk wil je dat voorkomen. Woltering: "Door de ultrasone trillingen wordt het water in zulke kleine druppeltjes verdeeld dat het verdampt voordat het de producten raakt. Het gaat dus niet regenen."

Woltering merkt wel op dat het veel duurder is dan een plantenspuit. Volgens hem is het onderzoek erg aangestuurd door de fabrikanten van het nevelapparaat en is het daarom een beetje een verkoopverhaal. "Er zijn andere dingen die belangrijker zijn, zoals de handhaving van de juiste temperatuur. Daarnaast is een verpakking ook een manier om uitdroging te voorkomen die in principe even goed werkt. Het grootste effect van zo’n nevelapparaat is dat men er een goed gevoel bij krijgt. De klant ziet dat er aandacht aan de producten wordt besteed en door het benevelen zien ze er verser uit."

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap
Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co

Dit artikel is verzorgd door de wetenschapsredactie van De Kennis van Nu (NTR).

Ster advertentie
Ster advertentie