Waarom het verhaal over mogelijk buitenaards leven nepnieuws is

foto: NASAfoto: NASA
  2. Waarom het verhaal over mogelijk buitenaards leven nepnieuws is

In de media verschenen berichten dat de NASA mogelijk buitenaards leven heeft ontdekt op de dwergplaneet Ceres en dat dit nieuws gelekt zou zijn. Niets is minder waar. Niet alleen is er geen buitenaards leven te bespeuren, het echte nieuws staat sinds vorige week al uitvoerig op de website van de NASA.

Wat is het echte nieuws dan? Dawn, de ruimtesonde van de NASA vond op dwergplaneet Ceres (zwevend tussen Mars en Jupiter) zogenaamde organische moleculen. Dat zijn chemische verbindingen die ook voorkomen in het leven op aarde en bestaan uit elementen zoals koolstof, waterstof, stikstof en zuurstof.

En het klopt. Organische moleculen zijn een noodzakelijke voorwaarde om over leven te mogen spreken. Maar de NASA gaf zelf al in het persbericht aan dat het hiermee nog geen buitenaards leven heeft ontdekt. Planeetonderzoeker Daphne Stam (TU Delft) doet ook onderzoek naar buitenaards leven en is het hier mee eens.

Stam: “De samenstelling van de organische moleculen op Ceres is te eenvoudig om van leven te kunnen spreken. Bovendien is de meest gehanteerde criterium van leven dat het zich voortplant, en dat kunnen deze simpele moleculen helemaal niet. En vloeibaar water, dat voor wetenschappers ook een grote voorwaarde is, blijkt niet in de buurt te zijn.”

Organische moleculen al eerder ontdekt

Daarnaast is het niet de eerste keer dat dergelijk materiaal in ons zonnestelsel gevonden wordt. In het verleden werden al op Mars, de maan Titan, asteroïden en kometen organische moleculen ontdekt.

Bestaat er dan een kans dat het nieuws over de de organische moleculen vandaag op de NASA-persconferentie aan bod zal komen? Ook dat lijkt onwaarschijnlijk.“Er is geen enkele astrobioloog in het sprekerspanel te bespeuren," zegt Stam. “Alleen NASA-medewerkers en planetenonderzoekers. De persconferentie zal daarmee volgens mij alleen over de ontdekking van de exoplaneten gaan.”

Het nieuws over Ceres stond vorige week overigens al in het wetenschappelijke tijdschrift Science.

Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap