NOSNTR

Dit waren vijf wetenschappelijke hoogtepunten van de afgelopen 10 jaar

foto: NPO Radio 1foto: NPO Radio 1
  2. Dit waren vijf wetenschappelijke hoogtepunten van de afgelopen 10 jaar

De afgelopen tien jaar we zagen grote sprongen en doorbraken op het gebied van natuurkunde, genetica en kunstmatige intelligentie. NPO Radio 1 zet er vijf op een rijtje.

1. CRISPR: knippen en plakken met genen

Volgens velen de belangrijkste ontdekking van de afgelopen tijd: CRISPR, waarmee je heel precies DNA kunt bewerken. Het lijkt een kansrijke en revolutionaire manier om genetische defecten te repareren. Medisch veelbelovend, hoewel sommige wetenschappers onverantwoord uit de bocht vliegen.

2. Rimpelingen in de ruimtetijd

Albert Einstein voorspelde ze in 1916 al, en precies een eeuw later namen wetenschappers ze waar: zwaartekrachtgolven - vreemde rimpelingen in de ruimtetijd. In dit specifieke geval waren de rimpelingen het gevolg van de versmelting van twee zwarte gaten.

3. AlphaGo - computer verslaat mens (alweer)

Het Chinese spel Go werd lange tijd als te ingewikkeld gezien voor zelfs het meeste geavanceerde algoritme, maar dat bleek slechts menselijke ijdelheid. Sinds 2015 is de computer ook de beste Go-spelers ter wereld te slim af. De zegetocht van het algoritme lijkt nog lang niet ten einde. Het lijkt een kwestie van tijd voor ook de meest complexe computergames door geen mens meer kunnen worden gewonnen.

4. Higgsdeeltje eindelijk gevonden

Duizenden mensen zochten en jaren naar met 's werelds grootste machine, en in 2012 was het zover: het Higgsdeeltje werd gevonden. Dat deeltje verklaart niet alleen waarom de andere deeltjes in het universum massa hebben, de ontdekking betekende ook de completering van het standaardmodel van de deeltjesfysica.

Test clip Walter R1-1

5. Geschiedenis van de mens op zijn kop

Het leek zo simpel: de moderne mens verliet zo'n 60.000 jaar geleden het oosten van Afrika en verspreidde zich van daaruit over de rest van de wereld. Niets daarvan: de menselijke evolutie verliep net zo chaotisch als bij andere diersoorten, werd in 2017 definitief duidelijk.

Hoe meer fossielen gevonden worden, hoe minder er overblijft van het populaire beeld dat onze evolutie weergeeft als een rij mannen die steeds meer rechtop gingen lopen en grotere hersenen kregen. Nieuwe vondsten plaatsen H. sapiens in een tijd waarin op zijn minst nog vijf andere mensensoorten rondliepen op aarde. Een deel hiervan zag er veel aapachtiger uit en had kleinere hersenen.

En wanneer je maar wil in de podcast Focus Wetenschap