appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'Slecht imago van docent begint op universiteit'

pixabay
zaterdag 13 juli 2019 | AVROTROS | redactie dr Kelder en Co Twitter

Op universiteiten heeft onderwijs te weinig status. Medewerkers zijn gericht op onderzoek, terwijl het niet in de laatste plaats een onderwijsinstelling is. Het slechte imago van onderwijs sijpelt ook door naar lagere regionen, met een lerarentekort tot gevolg. Dat stelt dr. Ad Verbrugge in dr Kelder en Co.

dr Ad Verbrugge: Ode aan het onderwijs

De universiteiten zitten in het nauw: er zijn enorm veel studenten en er is steeds minder geld. Daarnaast is de cultuur op een universiteit vooral gericht op het doen van onderzoek en het schrijven van publicaties. Het geven van goed universitair onderwijs heeft een slecht imago en wordt eerder gezien als een bijzaak dan een hoofdtaak.

Luister ook de Jortcast over dit belangwekkende onderwerp. 

"Zo wordt er voorgesteld om geld weg te halen bij de geesteswetenschappen, terwijl daar vaak de schoolvakken onder vallen. Als je op een universiteit die vakken afschaft, denk aan de VU waar de studierichting Nederlands niet meer bestaat, heeft dat direct gevolgen voor de kwaliteit voor de rest van het onderwijs", zegt Verbrugge, filosoof verbonden aan de VU.

Kennispeil

"Natuurlijk heeft een universiteit een wetenschappelijke verantwoordelijkheid, maar er is ook nog de elementaire vraag: waar dienen wij voor te zorgen? En het antwoord daarop is: het omhoog houden van het kennispeil in Nederland."

"De beste manier om kennis te verspreiden is zorgen voor een goed niveau van onderwijs. We zien nu dat binnen de structuur van de universiteit het onderzoek zo’n belangrijke rol is gaan spelen dat onderwijs een last wordt. Je maakt er geen carrière mee, je kunt er niet mee publiceren."

"Als dat al de boodschap is aan de top van je onderwijsgebouw dan is het niet verwonderlijk dat er daaronder hetzelfde idee ontstaat over vorming", zegt Verbrugge.

Dr Ad Verbrugge: Ode aan onderwijs

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1