Wetenschap & Techniek
KRO-NCRV

De Hyperloop kan 70% van Europese vluchten gaan vervangen

foto: Hardtfoto: Hardt
  1. Nieuwschevron right
  2. De Hyperloop kan 70% van Europese vluchten gaan vervangen

Binnen een uur van Amsterdam naar Parijs, in een supersonische buizenpost, maar dan voor mensen. Als het aan Mars Geuze ligt van de Delftse startup Hardt ligt, stappen de eerste reizigers over een kleine 10 jaar in de Hyperloop. Vandaag wordt er in Delft een presentatie gehouden over de nieuwste ontwikkelingen in de technologie.

Hardt is namelijk klaar om de wissels van de trein te testen, om te tonen dat het in- en uitvoegen van de Hyperloop mogelijk is en ze gaan ze op een testbaan van 3 kilometer laten zien dat de trein operationeel is op een snelheid van 1000 kilometer per uur.

Ineke Dezentjé Hamming, voorzitter van FM, de werkgeversorganisatie voor de technologische industrie, kan niet wachten. "Ik ben sowieso een tech-believer, natuurlijk zou ik er in willen zitten. Wie zou dat niet willen?"

In de Hyperloop

Geuze vergelijkt het interieur en het reizen met de Hyperloop met een metro, maar dan door heel Europa. Je kunt niet naar buiten kijken. Maar, zegt Geuze: "Door veel te spelen met kleuren en licht kun je best een mooie omgeving geven aan reizigers, dat ze het gevoel hebben dat ze in een open ruimte zitten."

De Hyperloop wordt aangedreven met een magnetisch veld. Zo wordt het ook gestabiliseerd. In de buis zit een stalen balk en in het voertuig zitten magneten.

Geuze: "Het is volledig elektrisch, dus je hebt geen fossiele brandstoffen nodig. En omdat de lucht in die buis eruit gezogen is, is er bijna geen weerstand meer. Je hoeft bijna geen energie te verbruiken." Het elektriciteit dat wel verbruikt wordt wil Hardt in de toekomst duurzaam kunnen genereren.

70% van vluchten vervangen

Volgens Geuze verdubbelt de vraag naar luchtvaart elke vijftien jaar. Dat is volgens hem niet te accommoderen, tenzij er een nieuwe manier van transportatie komt. Hyperloop zou dat gat kunnen vullen, en wel met tien keer zo weinig energie voor dezelfde afstanden en snelheden. Volgens Hardt is het zelfs zo dat, in een Europees netwerk, 70 procent van alle vluchten vervangen kunnen worden met de Hyperloop.

Geuze: "Het is makkelijker te integreren in de lokale infrastructuur, want een vliegveld wil je eigenlijk altijd ver van de stad hebben vanwege het geluid en uitstoot. Het is eenvoudiger om zo’n buis op kolommen langs bestaande snelwegen of rails te leggen dan die wegen of rails te verbreden."

De overheid moet helpen

Duurzaam, snel, toegankelijk, de Hyperloop klinkt als het vervoersmiddel van de toekomst. Maar het ontbreekt toch aan steun. En dan gaat het niet alleen om geld, maar ook om voorzieningen. "Ze zijn breed aan het kijken naar een locatie waar ze support hebben van de lokale industrie”, zegt Geuze. “Want je moet hier toch een supply chain omheen bouwen van bedrijven die daarin producten en diensten gaan leveren."

Ineke Dezentjé Hamming is er zeer voor de Hyperloop in Nederland verder de kans te geven om te ontwikkelen. "In zo’n testfaciliteit heb je al een paar honderd banen, want daar gaat een hele hoop onderzoek en ontwikkeling plaatsvinden. Waar ik behoefte aan heb is dat de overheid dit soort innovaties helemaal omarmt en zo’n locatie mogelijk maakt. Ik vind de overheid af en toe nog terughoudend."

Mars Geuze van de startup Hardt over Europese hyperloop

Ster advertentie
Ster advertentie