Wetenschap & Techniek

HALLO DAAR!!!! GEEF ONS EENS WAT AANDACHT. NU!!!!!!!!!!!!!

foto: NPO Radio 1foto: NPO Radio 1
  1. Nieuwschevron right
  2. HALLO DAAR!!!! GEEF ONS EENS WAT AANDACHT. NU!!!!!!!!!!!!!

[NTR] De hoofdletters, de uitroeptekens, de tactvolle woorden. Ongetwijfeld heb je omwille van de titel hierboven op dit item geklikt. Je noemt dat sensatie, een nieuwssite van de publieke omroep onwaardig. Wij noemen het liever het pop-out-effect. Net zoals je op een saaie receptie iemand in een smurfenpak sneller ziet staan, schakelen wij op deze manier de rest van de journalistieke concurrentie lekker uit.

We hebben het geleerd van universitair hoofddocent experimentele psychologie Stefan van der Stigchel van de Universiteit Utrecht. In zijn onlangs verschenen boek ‘Zo werkt aandacht’ laat hij ons zien op welke manier we invloeden uit onze omgeving verwerken en welke fouten we daarbij maken.

Want laten we wel wezen: auto-ongelukken in het verkeer, betwistingen bij het voetbal, goochelaars die ons steeds weer te slim af zijn, vervelende reclame op ons netvlies, en zelfs spanningen in onze relatie. Het zijn allemaal zaken die gemakkelijk een gevolg kunnen zijn van een te beperkte aandacht.

Helaas hebben we slecht nieuws voor u. Volgens de wetenschap is er niet veel dat we hier aan kunnen doen. Gelukkig laat Van der Stigchel ons zien hoe we in ons dagelijkse leven met deze tekortkomingen kunnen omgaan. En last but not least licht filosofisch goochelaar Tilman Andris een tipje van de sluier op - hij vertelt hoe hij mensen op het verkeerde been zet.

Presentatie: Karin van den Boogaert.

Dit artikel en de podcast zijn verzorgd door de wetenschapsredactie van De Kennis van Nu.

Ster advertentie
Ster advertentie