Wetenschap & Techniek

Onderbroeken voor ratten bekroond met Ig Nobelprijs

foto: Reutersfoto: Reuters
  1. Nieuwschevron right
  2. Onderbroeken voor ratten bekroond met Ig Nobelprijs

[NOS] Wie jeuk heeft aan zijn linkerarm, kan verlichting vinden door voor een spiegel aan zijn rechterarm te krabben. Voor die ontdekking kreeg een groep Duitse wetenschappers vannacht de Ig Nobelprijs voor Geneeskunde. De prijs, uitgereikt aan de Harvard University, is bedoeld voor onderzoek waar je eerst om lacht en daarna over nadenkt. Het Duitse onderzoek kan bijvoorbeeld belangrijk zijn voor mensen die de plek waar het jeukt niet mogen aanraken.

Een andere wetenschapper die in de prijzen viel was de Egyptenaar Ahmed Shafik. Hij trok ratten onderbroeken van verschillende stoffen aan om de invloed op hun seksleven te meten. Polyester bleek een grotere invloed dan wol of katoen. Shafik speculeerde dat de statische elektriciteit die werd opgewekt door de stof een negatief effect had, iets wat ook voor de mens zou kunnen gelden.

De Belg Bruno Verschuere van de UvA werd onderscheiden voor onderzoek naar ruim duizend leugenaars in de leeftijd van 6 tot 77 jaar. Zij werden gevraagd naar hoe vaak ze liegen. Verschuere en zijn team werden met name beloond voor "het beslissen of ze die antwoorden moesten geloven".

Prijzengeld: 10 biljoen dollar

De naam van de prijs is een woordgrapje: het is een verwijzing naar de Nobelprijs, maar ignoble betekent 'verachtelijk'. De winnaars kregen een knutselwerkje en een geldprijs van 10 biljoen dollar. Zimbabwaanse dollars helaas, die zo goed als niets waard zijn.

Er waren verder nog prijzen voor wetenschappers die ontdekten dat witte paarden minder last hebben van paardenvliegen, een Zweed die een bestseller-trilogie schreef over het vangen van zweefvliegen en een Britse bioloog die een tijd leefde als das, otter, hert, vos en vogel. Die laatste deelde de prijs met Thomas Thwaites, die protheses ontwikkelde zodat hij een tijd als geit door het leven kon gaan.

De persoonlijkheid van een steen

Ook marketingdeskundigen die onderzoek deden naar de persoonlijkheid van stenen werden onderscheiden. Zij ontdekten dat de ene steen als charmanter en eigentijdser werd ervaren, terwijl een andere nostalgisch overkwam en een derde als onafhankelijk.

Twee Japanners kregen de Ig Nobel voor onderzoek of dingen er anders uitzien als je voorover buigt en er tussen je benen door naar kijkt.

De jury besloot de Scheikunde-prijs toe te kennen aan de sjoemelsoftware van Volkswagen, voor "het oplossen van buitensporig vervuilende emissies van auto's door het automatisch, elektromagnetisch produceren van minder uitstoot telkens wanneer auto’s getest worden".

Bron: NOS.

Ster advertentie
Ster advertentie