Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

Onderzoekers vinden genen die samenhangen met ADHD

Pexels
vrijdag 30 november 2018 | NTR | Redactie

We wisten al dat ADHD voor een deel erfelijk is, maar welke genen spelen daar precies een rol in? Een internationaal onderzoeksteam heeft nu voor het eerst specifieke genen gevonden die ermee samenhangen.

Voor het eerst echt gevonden: genetische risico's op ADHD

ADHD komt heel veel voor: wereldwijd krijgt 5% van de kinderen en 2,5% van de volwassenen de diagnose. Toch zijn de exacte mechanismen achter de aandoening nog altijd onduidelijk. Een groot internationaal team van wetenschappers – onder wie veel Nederlandse onderzoekers – heeft nu een belangrijke stap gezet in het ontrafelen van dat mysterie. Voor het eerst hebben ze duidelijk genen gevonden die verband houden met een verhoogd risico op ADHD.

Groter dan alle andere studies

Nieuws en Co sprak met professor moleculaire psychiatrie Barbara Franke, die meewerkte aan het onderzoek. Uit eerder onderzoek wisten we al dat ADHD een grotendeels erfelijk bepaalde aandoening is, vertelt Franke. Maar in deze studie is voor het eerst het hele genetische materiaal – ook wel bekend als genoom – van de mens onderzocht. Bovendien is dit onderzoek groter dan alle eerdere studies op dit gebied: er deden meer dan 55.000 mensen aan mee en er werden 8 miljoen plekken in het genoom bestudeerd.

Samenhang met andere aandoeningen

De onderzoekers identificeerden twaalf genen die samenhangen met een verhoogd risico op ADHD. Het is niet zo dat je daarmee automatisch ADHD ontwikkelt, zegt Franke: "De genetische variaties die we hebben onderzocht, komen in de bevolking normaal gesproken voor. Dus iedereen kan zo’n genetische variant hebben. Het is meer de combinatie van veel van deze genetische varianten die maakt of iemand ADHD krijgt of niet."

De resultaten van het onderzoek geven voor het eerst zicht op de mechanismen en biologische processen die bijdragen aan ADHD, aldus de professor. Ook komen we hierdoor meer te weten over hoe ADHD samenhangt met andere aandoeningen, van psychiatrische aandoeningen tot obesitas en artritis.

Wil je meer weten over ADHD? Lees verder op NPO Focus