Wetenschap & Techniek

Zo maak je online shoppen milieuvriendelijker

foto: Unsplashfoto: Unsplash
  1. Nieuwschevron right
  2. Zo maak je online shoppen milieuvriendelijker

[NTR] Online shoppen is vanwege het transport vaak belastend voor het milieu. Veel klanten willen best een groene keuze maken, maar dan moet die wel voorhanden zijn. Amerikaanse onderzoekers hebben nu de mogelijke oplossing gevonden.

Nieuw onderzoek uit de Verenigde Staten focust op manieren voor retailers en dienstverleners om hun klanten de mogelijkheid te bieden een duurzame keuze te maken, bijvoorbeeld door het toevoegen van de kosten voor de CO2-uitstoot aan het aankoopbedrag.

Ook streamen is belastend

De onderzoekers gebruikten vier multinationals als voorbeeld: Airbnb, Uber, Amazon en Netflix. Deze bedrijven hebben met hun producten en diensten een negatieve invloed op het milieu. Milieubewuste consumenten zouden dus gebaat zijn bij de mogelijkheid hier iets aan te doen, aldus de onderzoekers. Voor wie zich afvraagt hoe Netflix in dit rijtje thuis kan horen: het streamen van HD- of UHD-kwaliteit video’s zorgt voor een zwaardere uitstoot van CO2 dan het streamen in SD-kwaliteit, en is dus een milieubelastende keuze. Het streamen van video kost datacentra veel energie en hoe hoger de kwaliteit van de video, hoe meer energie het kost.

Proefpersonen kregen origineel lijkende websites voorgeschoteld en moesten kiezen voor een product of dienst. Daarna kregen zij de optie om hun bestelling milieuvriendelijker te maken, door het kiezen voor een langere verzendtijd met lagere uitstoot, een milieuvriendelijk voertuig voor hun reis, het meest energieneutrale huis of de minst belastende streamingoptie.

Langer wachten, minder uitstoot

Ook in Nederland kunnen ondernemers die rekening willen houden met het milieu hun klanten een stapje in de goede richting helpen zetten. Een voorbeeld van een bedrijf dat daar al mee bezig is, is meubelleverancier MADE. MADE biedt gegroepeerde bestellingen aan, waarbij elke zeven dagen alle bestellingen op de site worden gecombineerd en een productie-verzoek wordt gedaan. Hierdoor hoeven nooit meer meubels gemaakt te worden dan zijn besteld en is minder vaak transport nodig. Enig nadeel voor de consument is dat hij soms wat langer moet wachten op een bestelling. Dit wordt gecompenseerd door te wijzen op de milieuvoordelen, maar ook door een lagere prijs te bieden omdat niet betaald hoeft te worden voor magazijnen en winkels.

Als meer bedrijven het voorbeeld van MADE zouden volgen, kunnen zij volgens de onderzoekers dus rekenen op een betere klantwaardering en lagere kosten voor transport. En de invloed op het milieu? De onderzoekers becijferen dat als vijf procent van de bezoekers in Amerikaanse Airbnb’s ervoor kiest hun uitstoot te compenseren, dat een jaarlijkse ‘winst’ oplevert van bijna 54.000 ton CO2 in alleen de Verenigde Staten. Ter vergelijking: een vliegreis in economy class van Amsterdam naar New York levert ongeveer een halve ton aan uitstoot op.

Dit artikel is verzorgd door de wetenschapsredactie van De Kennis van Nu.

Ster advertentie
Ster advertentie