appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
STER Advertentie

Een harde of zachte crunch? Chinese vloggers scoren met het eten van ijs

YouTube
vrijdag 9 februari 2018 | AVROTROS | Redactie EenVandaag Twitter

Het is een opvallende nieuwe trend in de wereld van online vlogs. Chinese vloggers gaan massaal viral met video's waarin ze ijs eten. Let wel: het gaat alleen om crunchy, knapperig ijs. Een grote groep kijkers geniet namelijk van het eetgeluid van dat ijs.

Kijkers zeggen dat ze ‘visuele en auditieve tevredenheid’ krijgen door naar de video’s te kijken. Een tien seconden durend filmpje van een ijs-etende vlogger kan zomaar miljoenen kijkers trekken, schrijft de Daily Mail. Het liefst kauwen de vloggers live op hun ijs, waarbij kijkers dus direct mee kunnen kijken. De video's vallen binnen het genre dat bekend staat als ASMR (autonomous sensory meridian response). ASMR-video's bestaan vaak uit mensen die op een rustige toon een verhaal vertellen, een rollenspel spelen of bepaalde geluiden produceren.

Voor de Chinese vloggers zijn gewone waterijsje inmiddels al niet meer voldoende: er worden hele ijssculpturen gefabriceerd voor de video’s. Vissen, bloemen, andere creaties: van alles komt voorbij. Ook kunnen kijkers een selectie maken van het soort ijs dat wordt gegeten: met een harde of zachte crunch, met sap erbij of zonder, de mogelijkheden zijn eindeloos. 

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Live streamingdiensten zijn sowieso populair in China. De afgelopen drie jaar is er sprake van een gigantische groei in die markt. Meer dan 100 websites en apps die streaming videodiensten leveren op de Chinese markt zijn goed voor 4,4 miljard dollar. Dat is een verviervoudiging ten opzichte van 2015.

TrendingVandaag 9 februari

Wat is er trending online en op social media? Redacteur Lammert de Bruin (@Lammert) zet het op een rij in TrendingVandaag. Kijk op EenVandaag.nl voor alle items die in TrendingVandaag worden besproken.

Foutje gezien? Mail ons. Hartelijk dank!
STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1