appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Een Alpenrap vol dreiging

De aankomst op hoogte heeft als locatie helemaal niets aantrekkelijks, behalve het uitzicht op de Mont Blanc. Het heet Le Bettex met een x aan het eind, maar die spreken de Fransen niet uit. Ik was er al, terwijl de secondewijzer in Mégève meer duidelijkheid begon aan te geven over verschillen tussen  renners die nog langer te gaan hadden dan een tijdrit alleen. In de twee resterende dagen door de zwarte spaghetti op de routekaart in de Alpen draait het om hoogten, kilometers en percentages in een strijd vol harde ongelijkheid.

Ik was eerst Saint-Gervais doorgereden. Klassieke hoge hotels vertellen er stil en statig over het begin van de vakantietrek naar de Alpen, de late negentiende eeuw, toen dat alleen nog een voorrecht voor rijken was, vooral uit Engeland. Het is onderweg langs deze oude grandeur dat een Engelse ploeg nieuwe rijkdom etaleert en daar vooral onder de Fransen nogal wat weerzin mee wekt.

Gefascineerd keek ik boven in Le Bettex uit over het terrein van de aankomst die nog niet aangekomen was – Arrivé pas encore arrivé. Het is een ruim parkeerterrein onder de toren van de skilift, aan de voet van de helling waar de skiliefhebbers in de winter boven komen om naar beneden te glijden. Lelijk asfalt met witte parkeermarkeringen.

De grote rode vrachtwagens met de hekken van de Tour waren net binnen gekomen. Mannen met zware schoenen en gele hesjes overlegden. Een rode Manitou-heftruck begon de zilveren pakketten met dranghekken uit de trucks te tillen en klaar te zetten voor een geheel nieuwe infrastructuur op hoogte – de volkomen transformatie van een onaanzienlijke plek in een skioord zonder sneeuw.

Hoogten voor nog twee dagen. Beeldig genoeg zonder hekken, vol publiek dat het allemaal wil meemaken, onderdeel wil zijn van het bergbeeld. Ze opsommen is als een Alpenrap vol dreiging.

Col de la Forclaz de Montmin/Col de la Forclaz de Queige/Montée de Bisanne/ Le Bettex/ Col des Aravis/Col de la Colombière/Col de la Ramoz/Col de Joux Plane.

Slopers. Ik heb hun hoogten opgeteld: 11.337 meter, meer dan 11 kilometer, dik twee keer zo hoog als de Mont Blanc. Bij elkaar vergen ze nog dik 70 kilometer klimmen, met percentages van ruim 5 tot bijna 9, gevolgd door vergelijkbare afdalingen.

Het is allemaal heel uitdagend voor de strijd om de tweede plaats in de Tour. Denk daaraan, als ze bovenkomen in Le Bettex op een onherkenbare parkeerplaats.

Om dit Souncloud track te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Tour de Jeroen
Jeroen Wielaert is voor de dertigste keer onderweg in Frankrijk. Hij vertelt voor NPORadio1.nl eigenzinnige omgevingsverhalen over de culturele en sportieve kruispunten van de Tour de France. Waar de Grote Ronde komt, is hij al geweest...

Lees meer van columnist Jeroen Wielaert 

Correctie melden
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1