appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume

Spraakmakers

Presentator: Ghislaine Plag

Het Mediaforum met Jaap van Zessen en Haroon Ali

dinsdag 6 april 2021

Aan tafel zitten Jaap van Zessen, Haroon Ali en Spraakmaker Lousewies van der Laan.

We worden langzaam maar zeker warm gemaakt voor het Eurovisie songfestival. Bijna elke dag komt er wel iets naar buiten. Waar er het vorig jaar niet doorging, gaat het nu wel door en mag er ook publiek bij zijn. Ali is fan en volgt het nieuws dus op de voet. Ook bij het AD tellen ze af. Van Zessen vertelt hoe ze hier over berichten.

Het mediamoment van Van Zessen gaat over de documentaire Coded Bias. Die zag hij gisteren op Netflix. Het laat de schaduwkanten van kunstmatige intelligentie zien en de gebreken in gezichtsherkenningssoftware. Legt deze documentaire de gevaren bloot?

Dan hebben we het over Facebook. Afgelopen weekend zagen we weer bewijs hoe snel onze gegevens op straat kunnen komen te liggen. De persoonlijke gegevens van maar liefst 533 miljoen Facebookgebruikers kwamen op straat te liggen. Het gaat best wel om een omvangrijk datalek, maar toch lijkt het niet alsof we hier ons nu massaal druk om maken. Hoe komt het dat mensen steeds minder van dit soort berichten lijken te schrikken?  Moeten er strengere regels komen voor tech-reuzen? En wie moet het handhaven? Sinds kort heeft Facebook een soort ‘hooggerechtshof’ om besluiten te herzien. Deze maand beslist de raad bijvoorbeeld of Trump en Zwarte Piet terecht zijn verbannen. Hoe kijken onze mediakenners hier naar?

Tot slot: je slaat de krant open en kan al bijna invullen waar het over gaat: corona of de formatie. Maar wat als dit voorbij is, hoe kan je als nieuwsmedia nog lezers, kijkers en luisteraars aan je binden? In Amerika zagen we bijvoorbeeld met Trump de zogenaamde ‘Trump bump’ toen hij president was, met het aantal kijkers en lezers dat toenam, en nu de ‘Trump Slump’ nu mensen het nieuws minder van dichtbij volgen. Is dit ook een zorg bij Nederlandse media?

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1