appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Spraakmakers

Spraakmakers

Luister terug

Stand.nl: De overheid bemoeit zich te veel met de invulling van het burgerschapsonderwijs

maandag 13 januari 2020

Minister Slob komt in een wetsvoorstel met duidelijkere doelen voor het onderwijs in burgerschap. Sinds 2006 zijn scholen verplicht aandacht te besteden aan ‘burgerschap’, maar tot op heden was niet helder hoe dat precies moest gebeuren.

In het nieuwe wetsvoorstel staat onder andere dat scholen de basiswaarden van de democratische rechtsstaat aan hun leerlingen moeten bijbrengen. Ook noemt Slob waarheidsgetrouwheid, respect voor de mening van anderen en verantwoordelijkheidszin als belangrijke waarden. Maar scholenkoepels hebben kritiek. Volgens Verus, VOS/ABB en VOO dreigt burgerschapsonderwijs te veel een vorm van ‘dressuur’ te worden, een ‘disciplinering’ van leerlingen.
 
Hebben de criticasters gelijk en grijpt Slob inderdaad te veel in in de vrijheid van het onderwijs? Of is het juist goed dat de minister de bedoeling van het burgerschapsonderwijs concreter maakt?

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1