Sport
EO

'Crash van Jakobsen was niet nodig geweest'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Crash van Jakobsen was niet nodig geweest'

De crash van Fabio Jakobsen was "sowieso niet nodig geweest", stelt wielrenner Jos van Emden in Dit is de Dag. Zijn ploeggenoot Dylan Groenewegen ging als veroorzaker van de crash diep door het stof, maar van Emden wijst ook op het parcours: "We waarschuwen al jaren dat die finish gevaarlijk is".

"Die aankomst is onverantwoord, we wijzen daar al jaren op. Dan wordt er gezegd: het gaat een keer fout, en als het fout is, dan zijn de gevolgen niet te overzien. De organisator heeft er toch steeds voor gekozen om die aankomst daar te leggen, waarschijnlijk omdat hij de snelste massasprint van het jaar wil hebben. Maar dat had niet gehoeven, je had die aankomst ook iets anders kunnen leggen", stelt van Emden.

Op de vraag waarom de renners dat niet van te voren hebben aangekaart is van Emden duidelijk: "Dat heb ik mij nu voor genomen om dat in de toekomst wel te doen. Dat had geholpen in dit geval."

Verbeterpunten

Van Emden presenteerde vandaag in het AD een pamflet met daarin tien maatregelen voor een veilige koers, zoals betere dranghekken of luchtkussens langs de weg zodat crashes als die van Fabio Jakobsen tot minder heftige ongelukken hoeven te leiden.

Ploegarts Guido Vroemen van de voormalige Roompot-equipe erkent dat een deel van het probleem bij de parcoursorganisatie kan worden gelegd, maar vindt dat ploegen ook de hand in eigen boezem moeten steken: "De druk om te presteren is gigantisch. Met zeventig kilometer per uur proberen ze elkaar nog in de wielen te rijden. Daardoor gebeuren de meest vreselijke ongelukken."

80 kilometer per uur, zonder helm

Oud-prof Steven Rooks daalde in de jaren tachtig met honderd kilometer per uur af. Zonder helm. Zoals iedereen dat deed. "Als prof heb je de keuze gemaakt om wielrenner te worden en wedstrijden te winnen. Dan ben je blind voor de gevaren. Het hoort er nu eenmaal bij."

Belangrijker vindt Rooks – in zijn tijd een meesterdaler – is techniek en 'leren' vallen. "Mijn geluk is dat ik laat met wielrennen begon. Door motorcross heb ik goed leren sturen. En door judo heb ik leren vallen. Kruijswijks val was niet schuld van de organisatie. Hij had gewoon niet in zijn remmen moeten knijpen."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie