appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume

Reporter Radio

Reactie van Altenastaete Woon/Thuiszorg en Thuiszorg Anahid

zondag 3 november 2019, 19:05 uur

Reacties op de reportage van Reporter Radio De Achterkant van de Zorgmarkt (3/11/2019)

Altenastaete Woon/Thuiszorg

Allereerst wijst Altenastaete erop dat de directrice de facto in de instelling woont en daar minimaal tachtig uur per week werkzaam is. De directie zou als geen ander op de hoogte zijn van het reilen en zeilen binnen de organisatie.

Volgens Altenastaete worden stagiaires altijd extra ingezet. Dat er meer leerlingen staan ingepland dan werkbegeleiders komt volgens de instelling incidenteel voor. Maar vanwege de voortdurende aanwezigheid van de directieleden, die verpleegkundigen zijn, zou dat geen problemen opleveren. De veiligheid van patiënten zou door de personeelsplanning niet in het geding komen.

Leerlingen met een bepaalde vooropleiding draaien na een paar weken zelfstandig slaapdiensten. Overige leerlingen doen dat volgens de instelling pas na anderhalf jaar.

Altenastaete ontkent dat leerlingen onder druk worden gezet om verpleegkundige handelingen te verrichten die ze nog niet kunnen: ‘Als studenten zich niet bekwaam voelen bepaalde handelingen te verrichten dan is dat vervelend, maar sommige handelingen moet nu een keer worden geleerd gedurende de opleiding.’  

Er zou niet geschreeuwd worden naar personeel: ‘Wellicht is het eens een keer gebeurd dat een personeelslid met stemverheffing te woord is gestaan, maar van enige onheuse bejegening is geen sprake’.

De opmerkingen van de directie over het overgewicht van een leerling, die volgens hoogleraar Sociaal Recht Willemijn Roozendaal in strijd zijn met de wet, getuigen volgens Altenastaete juist van goed werkgeverschap. ‘Dat het betreffende personeelslid een en ander uiteindelijk als vernederend heeft ervaren betreurt Altenastaete ten zeerste’

De uitzonderlijk hoge winstmarge heeft volgens Altenastaete een ‘eenvoudige’ verklaring, namelijk een zeer beperkte overhead, bovenmatige inzet van de directie, geen ingehuurde ZZP’ers, laag ziekteverzuim, een besparing op de inkoop van zorg en een efficiënte combinatie van woon- en thuiszorg.

Thuiszorg Anahid

Op de vraag of de klachten van leerlingen bij Anahid bekend zijn geeft het bedrijf niet direct antwoord. Het bedrijf verwijst ernaar dat zij een erkend leerbedrijf zijn.

Wel heeft Anahid na een evaluatie van de erkenningsorganisatie (SBB) enkele verbeterpunten moeten doorvoeren, zoals het aannemen van een verpleegkundige op HBO-niveau.

Ook zegt Anahid de samenwerking met erkenningsorganisatie SBB geïntensiveerd te hebben door een praktijkbegeleider aan te wijzen die de contacten onderhoudt met het SBB.

Volgens Anahid is tijd en zorg besteed aan de supervisie van leerlingen waardoor de kwaliteit van de zorg nooit in het geding is geweest

Anahid ontkent een link tussen de uitzonderlijk hoge winstmarges (tussen de 35 en 60 procent de afgelopen jaren) en de inzet van leerlingen

De verklaring voor de omzet in relatie tot de relatief lage personeelskosten is volgens Anahid een zeer efficiënte werkwijze en zeer laag ziekteverzuim.

Tot slot is de directeur van Thuiszorg Anahid volgens het bedrijf geen ‘money burner’ maar een ‘money earner’. Zij zou een aanzienlijke hoeveelheid tijd per week in haar eigen organisatie meedraaien als bevoegd en bekwaam verpleegkundige. Zodoende zou zij in staat zijn om haar eigen loonkosten terug te verdienen. 



Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1