appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO

Reporter Radio

Het harde leven langs de weg

zondag 8 juli 2018, 19:00 uur

Woensdag 4 juli 2018 stemde het Europese parlement over voorstellen die het speelveld voor vrachtwagenchauffeurs eerlijker en gelijkwaardiger moeten maken in Europa. Alle plannen zijn weggestemd. Plannen over rij- en rusttijden en beveiligde parkeerplekken. Volgens velen zouden de plannen de arbeidsomstandigheden alleen maar verslechteren. En die zijn al niet best.
Sinds begin februari is de Inspectie Leefomgeving en Transport noodgedwongen gaan handhaven op de weekendrust, zonder inzet van extra handhavers. Gaat er door deze handhaving, die met een lang debat en een flyerende Minister van Nieuwenhuizen werd aangekondigd, echt wat veranderen of is het louter en alleen voor de bühne?

Dubieuze truckershotels schieten als paddenstoelen uit de grond:
Vrachtwagenchauffeurs zijn verplicht eens in de twee weken 45 uur te rusten, buiten de cabine van hun truck, zo besloot het Europese Hof in december 2017. Transportbedrijven kunnen een boete van 1500 euro krijgen als de chauffeurs wél de lange weekendrust in hun truck doorbrengen.
Sindsdien schieten de ‘truckershotels’ als paddenstoelen uit de grond. “Er komen er steeds meer bij”,  zegt Henry Gullickx van Transport Belangen Vereniging Nederland. “Steeds meer transportbedrijven hebben op hun terrein deze faciliteiten. Vaak gebruikt door chauffeurs uit andere landen dan Nederland, omdat zij hun reis naar huis niet kunnen betalen. Deze truckershotels zien er verschrikkelijk uit.”

De truckershotels voldoen niet aan de doorsnee veiligheidseisen en hebben vaak ook geen vergunning,  Edwin Atema van FNV: “We zien nu het bekende waterbedeffect, omdat er nieuwe uitwegen worden gevonden. Er worden chauffeurshotels geregeld met drie stapelbedden in een niet-geventileerd slaapkamertje.”

Zondag 8 juli de reportage met vrachtwagenchauffeurs, Edwin Atema van FNV, Henri Gullix  en Arjan van Erven van Transport Belangen Vereniging Nederland en Arthur van Dijk van werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland.



Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1