appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO

Reporter Radio

Microtargeting en publieke omroep in verkiezingstijd

zondag 7 mei 2017, 19:58 uur

“De NOS is staatspropaganda” en “in talkshows zie ik alleen maar PvdA politici”. Heb je een klacht over de journalistieke programma’s van één van de publieke omroepen? Dan kan je terecht bij Ombudsman Margo Smit. Zij stelt dan een onderzoek in. Tijdens de verkiezingen kreeg Smit klachten over eenzijdige, gekleurde en onjuiste berichtgeving. Bij Reporter Radio presenteert zij haar eerste conclusies.

En politieke partijen waagden zich tijdens de afgelopen verkiezingen aan 'data gedreven campagne voeren'. Om mogelijke kiezers zo gericht mogelijk te kunnen benaderen tuigden Nederlandse politieke partijen datateams op. Die teams verzamelden zoveel mogelijk informatie over stemgerechtigden. Daarmee probeerden zij potentiële kiezers over te halen om op hun partij te stemmen. In de studio Tom Dobber, communicatiewetenschapper en promovendus op het gebied van data gedreven campagne voeren.

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1