appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO

Radio EenVandaag

De kringloopwinkel wordt alleen maar populairder

donderdag 10 mei 2018, 15:56 uur

In de meeste Nederlandse kringloopwinkels ruikt het allang niet meer muf. De zaken gaan goed. Winkelpanden worden omgetoverd tot ware showrooms en er wordt een breed publiek aangesproken. Naast dit commerciële succes blijven de winkels ook sociale ondernemingen, met veel vrijwillige medewerkers voor wie het werken in de winkel soms veel betekent. 


Omzetstijging

Branchevereniging Kringloopwinkels Nederland (BKN) bevestigt het beeld dat het in heel Nederland goed gaat met de tweedehandswinkels. Sinds 2010 is de totale omzet van Nederlandse kringloopwinkels met ruim dertig procent gestegen. Directeur Leonie Reinders ziet een duidelijk trend van professionalisering. "De winkels zien er steeds beter uit. Er wordt steeds meer aandacht besteed aan hoe alles wordt geëtaleerd. Maar denk ook aan de signing, de borden die aangeven waar alles staat. En de panden zelf worden steeds duurzamer."

Toos Kamminga (80) was directiesecretaresse op een school, maar werkt al veertien jaar in Kringloopwinkel Steenwijk. Na haar pensionering leek dit haar een goede tijdsbesteding. In die jaren heeft zij de winkel totaal zien veranderen. "Vroeger moest je met je neus dicht door de kledingzakken heen. Nu wordt er veel beter geselecteerd. Nu is de winkel is veel beter georganiseerd en alles ziet er keurig uit."


Vintage

Er zijn meerdere verklaringen voor het succes. Enerzijds is er door toegenomen armoede behoefte aan goedkopere kwaliteitsproducten. Anderzijds is het helemaal in de mode om te shoppen bij de kringloopwinkel. Het winkelaanbod bestaat vaak uit populaire oudere, vintage producten. Die zijn niet alleen in de mode, het publiek kan het ook waarderen dat daarmee geen producten onterecht worden weggegooid.


Toos Kamminga werkt momenteel op de boekenafdeling. Ze denkt dat er ook veel klanten bij zijn gekomen vanwege het aanbod in de winkels: "Het aanbod is enorm. Bij ons vind je niet alleen kleding. Er zijn ook meubels, gereedschap en speelgoed te vinden. We hebben vrijwel alles en het allemaal is van goede kwaliteit. De boekenafdeling lijkt wel een boekenwinkeltje. En mensen komen graag. Er is zelfs een tentje met koffie en eten."


Ontmoetingsplaats

Toch ligt het accent niet alleen op verkoop. Toos Kamminga: "Voor veel vrijwilligers betekent het werk enorm veel. In de Kringloopwinkel Steenwijk zie je mensen helemaal opbloeien. Het werk wat ze hier kunnen doen, geeft veel voldoening". Toos Kamminga zelf verloor zelf anderhalf jaar geleden haar man. "Het werken bij de kringloop geeft een prettige afleiding. "

Volgens de BKN hoeven we niet bang te zijn dat het sociale aspect steeds meer wordt verdrongen door de commerciële belangen. Leonie Reinders (BKN): “Al onze leden zijn sociale ondernemingen. Als het goed gaat is het een win-winsituatie. Als een locatie meer omzet draaien, kan er meer werkgelegenheid worden geboden, juist aan mensen met een grotere afstand tot de reguliere arbeidsmarkt.”

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1