appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume

Radio EenVandaag

Zelfrijdende auto's die moreel redeneren

dinsdag 29 augustus 2017, 14:00 uur

Kunnen machines zelf keuzes maken in gevaarlijke situaties? In Duitsland heeft het ministerie van transport regels gepresenteerd voor ethische dilemma’s bij zelfrijdende auto’s. De mens gaat boven omgeving en dier bij een ongeluk. Daarnaast mag een auto niet discrimineren als een ongeluk met een mens niet te voorkomen is. Maar moeten we ethische dilemma’s wel bij de auto leggen? En hoe staat het eigenlijk in Nederland met wetgeving rondom zelfrijdende auto’s?


Voorkomen

Frans Tillema, lector intelligente mobiliteit aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, vertelt dat Duitsland een belangrijke eerste stap heeft genomen. Tillema zegt dat vooral moet worden voorkomen dat een auto ethische dilemma’s tegenkomt. Dit houdt in dat er voorspellende software ontwikkeld moet worden.


Wetgeving Nederland

In Nederland is er nog geen wetgeving met betrekking tot ethische dilemma’s vertelt Tillema. Nederland loopt wel als testland voorop en schept randvoorwaarden om te testen. Door middel van uitvoerige beoordelingen probeert de overheid te voorkomen dat de zelfrijdende auto problemen veroorzaakt. De techniek moet onfeilbaar zijn. Vaak blijft het nog wel bij auto’s die langzaam rijden en daarnaast erg voorzichtig zijn. 

Voordelen

Vincent Everts, trendwatcher, vind het besluit in Duitsland onzin. Volgens Everts moet men zich niet afvragen wie je aanrijd mocht het niet te voorkomen zijn, maar of je de persoon in of buiten de auto beschermt. Everts denkt wel dat de Nederlander over twintig jaar in volledig autonome auto’s zal rijden. Zelf is hij daar voorstander van. ‘De zelfrijdende auto is veiliger, stabieler en rustiger. En stoppen, remmen, stoppen, remmen in de file is dan ook verleden tijd. ’

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1