appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume

Radio Doc

De reportage die niet werd uitgezonden

zondag 13 oktober 2019, 21:00 uur

Vier uur voor uitzending krijgt een Poolse programmamaker van Radio Lublin een telefoontje van de hoofdredactrice dat haar documentaire over de Poolse vlag niet zal worden uitgezonden. Waarom werd er van hoger hand ingegrepen? Wat mochten de luisteraars van Radio Lublin niet horen?

Polen kent de Dag van de Poolse Vlag die in 2004 werd ingesteld om het Poolse volk kennis bij te brengen over de geschiedenis en het belang van nationale symbolen. Speciaal ter gelegenheid van deze dag maakte een Poolse radiomaker een reportage over de Poolse vlag en hoe Polen omgaan met hun nationale symbolen. De radioreportage "Thee in een rood-wit kopje” stond in het zendschema voor 2 mei 2018 en was al helemaal af, toen de hoofdredactrice van Radio Lublin besloot dat ie niet mocht worden uitgezonden.

Joost Wilgenhof spoorde de niet uitgezonden reportage op, liet hem vertalen en vraagt zich samen met de Poolse film- en literatuurwetenschapper Iwona Gusc af: wat mag er nou wel of niet gevraagd en/of gezegd worden in het huidige democratische Polen?

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1