Politiek
KRO-NCRV

Jan Nagel: Den Haan moet haar zetel teruggeven aan 50Plus

foto: anpfoto: anp
  1. Nieuwschevron right
  2. Jan Nagel: Den Haan moet haar zetel teruggeven aan 50Plus

Liane den Haan, het enige Kamerlid voor 50Plus, verlaat haar partij maar neemt wel haar zetel mee. Voorzitter Jan Nagel zei donderdag bij 1 op 1 dat hij hoopt dat ze "zo netjes is" om bij vertrek haar zetel terug te geven aan de partij. "Ik ga ervan uit dat mevrouw Den Haan zo netjes is geen zetelroof te plegen."

Via Twitter laat Den Haan weten: "Ik blijf als volksvertegenwoordiger senioren een krachtige stem geven, maar niet langer onder de vlag van 50Plus." In een snel geëscaleerde ruzie tussen het partijbestuur van 50Plus en lijsttrekker Liane den Haan zegt Den Haan in een uitgelekte evaluatie zich "fysiek ziek te hebben gevoeld" door de heersende partijcultuur.

Zetelroof

Nagel vindt dat ze de leden "met de rug tegen de muur zet" om het bestuur te kiezen met de eisen voor haar zetel. "Ze heeft de zetel aan het merk 50Plus te danken."

Als Den Haan dat wel zal doen, heeft de partij nog steeds twee zetels in de Eerste Kamer. Het is dan aan senator Martin van Rooijen om het "goede gezicht van 50Plus op het Binnenhof te tonen." Positief kijkt Jan Nagel, de oprichter van 50Plus, dan naar de volgende gemeenteraadsverkiezingen waar ze volgens hem weer kans hebben op een groei.

Ziekmakende partijcultuur

De ouderenpartij 50Plus stond ooit op 10 zetels winst, maar is ten onder gegaan aan het constante geruzie binnen de eigen gelederen. Liane den Haan, voormalig boegbeeld van de ouderenbond ANBO zou weer orde zaken stellen. Maar alles liep anders, blijkt uit een desastreuze verkiezingsuitslag waar de partij slechts één zetel behaalde.

Het partijbestuur legt de schuld bij de eigenzinnige koers van de lijsttrekker en diens campagne. In de reconstructie van Den Haan en haar team wordt met een beschuldigende vinger gewezen op de "zeer ongezonde, ziekmakende- partijcultuur".

Nagel kan zich steeds kwaad maken om de campagne die Den Haan heeft gevoerd. Hij wijst daarop naar een onderzoek van de Volkskrant waaruit bleek dat advertentie in social media geen invloed hadden op het stemgedrag van de kiezer, behalve bij 50Plus.

Daar gingen mensen juist na het zien van de filmpjes online níet meer op de partij stemmen terwijl ze dat wel van plan waren. "Dat is toch krankjorum", aldus Nagel. Maar hij wilde zich in de verkiezingstijd niet te veel met de strategie bemoeien, want “straks wordt er weer geschreven over ruzie binnen de partij."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie