appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afbeelding

Bach van de Dag

De Bach van de Dag: een podcast als een muzikale scheurkalender! Met de Bach van de Dag-podcast neemt programmamaker Frank de Munnik luisteraars mee op de muzikale ontdekkingsreis die hij al jaren maakt langs het werk van Johann Sebastian Bach. Wat is het verband tussen het werk van Bach en de val van de Berlijnse Muur? Zou E.T. wel eens hebben geluisterd naar een Brandenburgs Concert? En hoe klinkt de invloed van Bach door tot ver in de twintigste eeuw? Zin in een dagelijkse portie Bach? Beluister het in de Bach van de Dag, van KRO-NCRV en NPO Radio 4.

Podcast afleveringen

20 januari 2020: Voorganger

maandag 20 januari 2020, 00:03 uur

Bach was zich ten volle bewust van de traditie waarin hij stond; Thomascantor was een eerbiedwaardig ambt. Daarom vond ik het inspirerend om me bezig te houden met Bachs voorgangers. Johann Hermann Schein was Thomascantor van 1616 tot 1630 – bij zijn begrafenis klonk er muziek van zijn goede vriend Heinrich Schutz. Bij beiden hoor je in de verte ‘Bach’…

Johann Hermann Schein, Israels Brünlein: Ich lasse dich nicht, Ensemble Vocal Europeen olv Philippe Herreweghe

Heinrich Schutz, Begrafenismotet voor J.H. Schein; ‘Das ist je gewisslich wahr’, Vox Luminis olv Lionel Meunier, Capricornus Consort Basel

17 januari 2020: Trompet op Penny Lane

vrijdag 17 januari 2020, 00:03 uur

Paul McCartney zag Bach’s Brandenburgs Concert nr.2 live op televisie. Vooral dat hoge, juichende trompetje… dat was nu net de finishing touch voor het nummer Penny Lane! De trompettist, David Mason, kwam naar Abbey Road en blies de solo in. Fantastische muziek, Bach meets Beatles, kan het beter… Ik vond een opname met David Mason op trompet, olv de componist Benjamin Britten.

The Beatles (Lennon & McCartney), Penny Lane

Johann Sebastian Bach, Brandenburgs Concert nr.2, BWV.1047, English Chamber Orchestra olv Benjamin Britten

16 januari 2020: Aandenken, voor een Engel

donderdag 16 januari 2020, 00:03 uur

Componist Alban Berg was diep geraakt, toen in 1936 de nog maar 20-jarige dochter van Alma Mahler en Walter Gropius overleed. Manon Gropius, een Engel, volgens Berg. Hij vereeuwigde zijn verdriet in het Vioolconcert ‘Dem Andenken eines Engels’. In het tweede deel, schemert een Bach-koraal door. Klarinetten op de achtergrond: Es ist genug.

Johann Sebastian Bach, Cantate BWV.60 ‘O Ewigkeit, du Donnerwort’; slotkoraal ‘Es ist genug’, Amsterdam Baroque Orchestra & Choir olv Ton Koopman

Alban Berg, Concert voor viool en orkest ‘Dem Andenken eines Engels’, dl.2 (fragment), Isabelle Faust (viool), Orchestra Mozart olv Claudio Abbado

15 januari 2020: 'Mooi. Gewoon mooi'

woensdag 15 januari 2020, 00:03 uur

Begin jaren ’90 van de vorige eeuw, hoorde ik het Wohltemperierte Clavier II voor het eerst; en mijn oren stonden meteen op steeltjes bij Prelude en Fuga nr.14.

Waarom? Gewoon mooi… simpel anwoord, maar toch. Bij iedere nieuwe opname van dit werk, luister ik meteen hoe nr.14 gespeeld word. Peter Hill brengt een innige warmte in deze muziek. Mooi. Gewoon mooi.

Johann Sebastian Bach, Prelude en fuga nr.14, BWV.883 (WTCII), Peter Hill (piano)

14 januari 2020: Albert Schweitzer

dinsdag 14 januari 2020, 00:03 uur

Wat kon Schweitzer eigenlijk niet? Hij promoveerde zowel in de theologie, als de filosofie en medicijnen. Hij was een uitmuntend organist en een groot kenner van Bach. Daarnaast een wereldberoemde man, een Homo Universalis in de twintigste eeuw. Op zijn geboortedag daarom: Albert Schweitzer speelt Bach.

Johann Sebastian Bach, Liebster Jesu, Wir Sind Hier, BWV.731 (opn.1936), Albert Schweitzer (orgel)

13 januari 2020: Grasduinen bij Graupner

maandag 13 januari 2020, 00:03 uur

De op 13 januari 1683 geboren Christoph Graupner gold in Leipzig als een betere kandidaat dan Bach… Graupner was al gekozen, toen hij te horen kreeg van zijn werkgever dat hij niet mocht vertrekken. Tja, en toen bleef J.S. Bach over voor de functie van Thomascantor.

Het gaf mij veel luisterplezier om in het enorme oeuvre van Graupner te grasduinen; ik ontdekte meerdere pareltjes!

Christoph Graupner, Ouverture in F; V. Le Desire, Capricornus Consort Basel olv Peter Barczi

Christoph Graupner, Cantate ‘Ach Gott und Herr’, Miriam Feuersinger (sopraan), Capricornus Consort Basel

10 januari 2020: Geintje

vrijdag 10 januari 2020, 00:03 uur

Badinerie; geintje, scherts. Zo staat het in de boekjes, maar klinkt het ook zo bij Bach in zijn Badinerie? Het is in ieder geval een hit, waarvan de kenners denken dat het oorspronkelijk voor viool is geschreven. Als geintje in deze podcast: ook een badinerie van Telemann.

Johann Sebastian Bach, Suite voor orkest nr.2, BWV.1067; dl.7 Badinerie, Cafe Zimmermann olv Pablo Valetti

Johann Sebastian Bach, Suite voor orkest nr.2, BWV.1067; dl.7 Badinerie, Janine Jansen (viool)

Georg Philipp Telemann, Ouverture TWV55:F3; dl.5 La badinerie, Les Ambassadeurs olv Alexis Kossenko

9 januari 2020: Meesterproef

donderdag 9 januari 2020, 00:03 uur

Bach was 21 toen hij een meesterproef afleverde met de Toccata, BWV.911. Zowel als musicus en als componist laat hij meer dan overtuigend horen wat hij in zijn mars heeft. De jonge Franse pianist Remy Geniet, deed zijn meesterproef met zijn eerste CD, geheel gewijd aan Bach. En daarop: een fantastisch gespeelde Toccata BWV.911.

Johann Sebastian Bach, Toccata, BWV.911, Remy Geniet (piano)

8 januari 2020: Muziek tot leven

woensdag 8 januari 2020, 00:03 uur

Leo Smit – een grote naam in muzikaal Nederland voor 1940. Na de oorlog, die de Joodse Smit niet overleefde, werd zijn muziek vergeten… In 1938 componeerde Smit zijn Suite, naar Barokvoorbeelden. Ook uit 1938: Pablo Casals, een overtuigd anti-fascist, neemt de Eerste Cellosuite van Bach op.

Leo Smit, Suite voor hobo en cello; Sarabande, Ernest Rombout (hobo), Doris Hochscheid (cello)

Johann Sebastian Bach, Cellosuite nr.1, BWV.1007: Sarabande, Pablo Casals (cello)

7 januari 2020: Schalkse ode

dinsdag 7 januari 2020, 00:03 uur

Francis Poulenc werd in 1932 gevraagd om een korte, muzikale bijdrage aan een tijdschrift. Opdracht: schrijf muziek rond Bach. Het is kleine muziek, spits, schalks, en geheel Poulenc en toch ook een beetje Bach. Doe eens gek: als Bach gevraagd zou zijn om een kleine ode aan Poulenc te schrijven…?

Francis Poulenc, Valse-Improvisation sur le nom de Bach, Pascal Roge (piano)

Johann Sebastian Bach, Suite, BWV.816 ‘Franse Suite nr.5’; dl.2 Courante, Murray Perahia (piano)

Oefenstukken, om het vak te leren. Van musicus, componist en om inzicht te krijgen in de meest gecompliceerde machine uit de Barok: het orgel. Bach schreef de Triosonates als oefenmateriaal voor zijn oudste zoon Wilhelm Friedemann. Maar ‘oefenstukjes’? Mozart was onder de indruk van deze muziek, en Bachs eerste biograaf Forkel schreef: “De schoonheid van deze stukken kan niet genoeg geprezen worden”.

Johann Sebastian Bach, Triosonate nr.5, BWV.529, dl.1 Allegro, Bernard Foccroulle (orgel)

Johann Sebastian Bach, Triosonate nr.5, BWV.529, dl.1 Allegro (arr.), The King’s Consort olv Robert King

3 januari 2020: Ver weg, door ruis en kraak

vrijdag 3 januari 2020, 00:03 uur

Onvoorstelbaar… maar een van Bachs grootste hits, het Concert voor 2 violen, was vóór de Tweede Wereldoorlog nauwelijks bekend. In 1915 maakte Fritz Kreisler de eerste opname – ver weg door ruis en kraak hoor je een van de grootste violisten zich verbazen over zoveel schoonheid.

Johann Sebastian Bach, Concert voor 2 violen BWV.1043, dl.2, Rachel Podger (viool), Bojan Cicic (viool)

Johann Sebastian Bach, Concert voor 2 violen BWV.1043, dl.2 (opn.1915), Fritz Kreisler (viool), Efrem Zimbalist (viool)

2 januari 2019: Goldberg als yoga, bidden en mediteren

donderdag 2 januari 2020, 00:03 uur

Diego Ares begint de dag met het spelen van Bach’s Goldbergvariaties. ‘Zoals sommigen met yoga beginnen, of bidden of mediteren’. Voor Ares is het spelen van ‘Goldberg’ alle drie tegelijk. En meteen ben ik geinteresseerd, want hij speelt ook nog eens prachtig.

Johann Sebastian Bach, Adagio voor klavecimbel, BWV.968, Diego Ares (klavecimbel)

Johann Sebastian Bach, Goldberg Variaties, BWV.988; Aria, Diego Ares (klavecimbel)

1 januari 2019: Een nieuw jaar

woensdag 1 januari 2020, 00:03 uur

Laat maar komen, dat nieuwe jaar 2020. Dit is een laat werk van Bach, waarschijnlijk de opening van een cantate, de rest is verloren. Of wellicht het eerste deel van een verloren gegaan Vioolconcert. Hoe dan ook: muzikaal vuurwerk.

Johann Sebastian Bach, Konzertsatz (Sinfonia), BWV.1045, Isabelle Faust (viool)

31 december 2019: Oud & ooit

dinsdag 31 december 2019, 00:03 uur

Het jaar zit er bijna op, en Bach kijkt terug. Het oude jaar is verleden tijd, het is naar ooit. Gyorgy Kurtag maakte een prachtig arrangement, gespeeld op een vleugel waar vilt over de snaren ligt. Klanken van ooit…

Johannn Sebastian Bach, Kooralbewerking voor orgel, BWV.614 'Das alte Jahr vergangen ist', Bernard Foccroulle (orgel)

Johannn Sebastian Bach / Gyorgy Kurtag (transcr.), Kooralbewerking, BWV.614 'Das alte Jahr vergangen ist', Gyorgy & Marta Kurtag (piano)

30 december 2019: Parmantig

maandag 30 december 2019, 00:03 uur

Hurlebusch was een grote naam in de Barok, een orgelvirtuoos die door heel Europa optrad. Hij ontmoette ook Bach, en was nogal overtuigd van zijn kunnen. In 1743 werd Hurlebusch organist in de Oude Kerk van Amsterdam. Ook de Hollanders vonden het maar een parmantige man – maar wel fijne Barokmuziek.

Conrad Friedrich Hurlebusch, Concert voor viool en orkest in a; dl.1, Manfred Kraemer (viool), Musica ad Rhenum olv Jed Wentz

27 december 2019: Een fragment, op de valreep

vrijdag 27 december 2019, 00:03 uur

Wandelen door de muziek van Bach is soms als wandelen in een spiegelpaleis. Dezelfde muziek duikt soms in geheel andere gedaanten op. Zo zijn van het Clavecimbelconcert, BWV.1059, maar 9 maten bekend, maar is het werk herkenbaar in de opening van een cantate, en in een Hoboconcert en…

Johann Sebastian Bach, Concert voor klavecimbel en strijkorkest BWV.1059 (fragment), Alena Cherny (piano), Orchester Le Phenix

Johann Sebastian Bach, Cantate BWV.35 ‘Geist und Seele wird verwirret’; Sinfonia, Bach Collegium Japan olv Masaaki Suzuki, Masaaki Suzuki (orgel)

Johann Sebastian Bach, Concert voor hobo en strijkorkest BWV.1059R, Heinz Holliger (hobo), Camerata Bern olv Erich Hobarth

26 december 2019: Slaap, mijn liefste

donderdag 26 december 2019, 00:03 uur

In de Cantate uit het Weihnachtsoratorium voor Tweede Kerstdag zit een juweel van een aria; ‘Schlafe, mein Leibster’. Een en al intimiteit en warmte in dit gezang voor de pasgeboren Jezus. De aria bestond al… in een geheel andere cantate. Een en al intimiteit en warmte voor de 11-jarige Kroonprins van Saksen.

Johann Sebastian Bach, Weihnachtsoratorium, BWV.248; Cantate nr.2; aria; ‘Schlafe, mein Liebster, geniesse der Ruh’. Annette Markert (alt), Orkest van de Nederlandse Bachvereniging olv Jos van Veldhoven

Johann Sebastian Bach, Cantate Hercules auf dem Scheidewege, BWV.213; Aria ‘Schlafe mein Liebste’, Efra Ben-Nun (sopraan), Akademie fur Alte Musik Berlin olv Rene Jacobs

25 december 2019: Magnificat

woensdag 25 december 2019, 00:03 uur

Op Eerste Kerstdag 1723 had Bach het druk…. Eerst om 07.00 uur een dienst, dan om 09.00 uur en om 13.30 uur. En in elke dienst klonk muziek – om 13.30 ging zijn Magnificat in wereldpremiere, zijn langste en grootste werk tot dan toe.

Deze ‘oerversie’ uit 1723 klinkt in de podcast, in een werkelijk ongehoord fraaie uitvoering… Fijne Kerstdagen gewenst!

Johann Sebastian Bach, Magnificat, BWV.243a, La Chapella Harmonique olv Valentin Tournet

24 december 2019: Kernachtige lichtheid

dinsdag 24 december 2019, 00:03 uur

Bijna Kerst, de belofte wordt ingevuld. Feestelijke muziek van Bach, prachtig gespeeld door violiste Alina Ibragimova. Ze speelt vederlicht, maar met een kern. Zeer virtuoos, maar in dienst van de muziek.

Johannn Sebastian Bach, Partita voor viool nr.3, BWV.1006, Alina Ibragimova (viool)

23 december 2019: Russische Bach

maandag 23 december 2019, 00:03 uur

Op 23 december 1952 speelde Nikolajeva de wereldpremiere van de voor haar geschreven Preludes en Fuga's, op.87 van Sjostakovitsj. De componist was diep onder de indruk van haar Bach-spel tijdens het Bach Concours in Leipzig 1950. Ik dook in de archieven en vond prachtige oude opnamen door Nikolajeva en… Sjostakovitsj!

Johann Sebastian Bach, Prelude en Fuga, BWV.850 (WTCI), Tatjana Nikolajeva (piano; live, 1955)

Dmitri Sjostakovitsj, Preludes en Fuga's, op.87; nr.7, Dmitri Sjostakovitsj (piano; 1952)

Dmitri Sjostakovitsj, Preludes en Fuga's, op.87; nr.7, Tatjana Nikolajeva (piano; 1962)

20 december 2019: Blijmakende aria

vrijdag 20 december 2019, 00:03 uur

Met een innerlijke extase zingt de sopraan zich hier met eindeloze versieringen naar ‘de Messias is in aantocht!’. Ik vind het een blijmakende aria, zeker in deze uitvoering… Bach op z’n feestelijkst.

Johann Sebastian Bach, Cantate nr.132 ‘Bereitet die Wege, bereitet Bahn’, BWV.132: Aria ‘Bereitet die Wege’, Ingrid Schmithusen (sopraan), Bach Collegium Japan olv Masaaki Suzuki

19 december 2019: Minimal Music momentje

donderdag 19 december 2019, 00:03 uur

Na 4 minuten komt er een Minimal Music moment in dit eerste deel uit het Concert voor 3 violen. Het kan eeuwig doorgaan, doet het niet, en zal Philip Glass en Steve Reich inspireren en/of jaloers maken. Ik kijk steeds uit naar dat moment in dit fantastische concert.

Johann Sebastian Bach, Concert voor 3 violen en strijkorkest BWV.1064R; dl.1 Allegro, Freiburger Barockorchester olv Thomas Hengelbrock

18 december 2019: Magnificat van jongste zoon

woensdag 18 december 2019, 00:03 uur

Johann Christian, Bach’s jongste zoon, was amper 20 toen hij arriveerde in Milaan, katholiek werd (zijn vader draaide zich waarschijnlijk om in zijn graf) en zelfs organist van de Dom van Milaan. In 1760 componeerde hij zijn derde Magnificat voor gebruik in de Milanese Dom.

Johann Christian Bach, Magnificat T.207, nr.3, Ensemble Arcangelo olv Jonathan

17 december 2019: Stille snaren

dinsdag 17 december 2019, 00:03 uur

Intieme muziek, vol krachtige kwetsbaarheid. Ik hou van de luit en haar klank, alsof je geheel alleen zit te luisteren, de musicus is dichtbij. Muziek die spreekt van stilte en aandacht.

Johannn Sebastian Bach, Prelude, fuga en allegro, BWV.998, Eduardo Eguez (luit)

16 december 2019: ‘Er is er een jarig, hoera!’

maandag 16 december 2019, 00:03 uur

De geboortedag van Ludwig van Beethoven. 16 December 1770, Bonn. Zijn leraar Neefe, een leerling van Thomascantor Hiller, bracht hem de fijne kneepjes bij van het orgelspel en het componeren van bijvoorbeeld fuga’s. Als Beethoven in Wenen aankomt, jonge hond van 22, schrijft hij Fuga’s op een thema van Bach.

In deze podcast ook aandacht voor de late Beethoven, wonderlijk mooi gespeeld door de jonge Franse pianist Remy Geniet.

Ludwig van Beethoven, Vijfde Symfonie, Gewandhausorchester olv Riccardo Chailly

Ludwig van Beethoven, Fuga op een thema van Bach a 4 cromatica, Wilhelm Krumbach (orgel)

Ludwig van Beethoven, Sonate nr.31 op.110; III. Fuga. Adagio ma non troppo, Remy Geniet (piano)

13 december 2019: Loflied en sollicitatie

vrijdag 13 december 2019, 00:03 uur

Met zijn Magnificat schreef Bach’s tweede zoon een visitekaartje van zijn kunnen. Hij voerde het in 1750 uit in de Thomaskirche in Leipzig, vermoedelijk als sollicitatie, om zijn vader op te volgen. De commissie had waarschijnlijk geen oren aan hun hoofd, want het is een ‘beste Bach’!

Carl Philipp Emanuel Bach, Magnificat, Wq.215, Akademie fur Alte Musik Berlin & RIAS Kammerchor olv Hans-Christoph Rademann

12 december 2019: Hardop meedenken met jonge hond

donderdag 12 december 2019, 00:03 uur

Jongehondenmuziek; de 7 toccata's van Bach. Experimenteerdrift en vooral buitengewoon virtuoos. Glenn Gould hield niet van deze muziek, maar maakte wel een van de fraaiste opnamen…

Johann Sebastian Bach, Toccata, BWV.910, Glenn Gould (piano)

11 december 2019: Saaie titel, briljante muziek

woensdag 11 december 2019, 00:03 uur

‘Zes concerten met verschilende instrumenten’, zo noemde Bach in maart 1721 het manuscript met daarin de muziek bekend als ‘Brandenburgse Concerten’. In het Zesde Concert zitten relatief eenvoudige partijen voor de viola da gamba, zodat waarschijnlijk zijn werkgever en muziekliefhebber Prins Leopold mee kon musiceren.

Johann Sebastian Bach, Brandenburgs Concert nr.6, BWV.1051, Concerto Copenhagen olv Lars Ulrik Mortensen

10 december 2019: Tot een nieuw begin begaafd

dinsdag 10 december 2019, 00:03 uur

In deze Advent lees ik bijzonder inspirerende teksten van Hannah Arendt, zoals beschreven in Kairos van Joke Hermsen. Over opnieuw beginnen, het onverwachte kunnen verwachten; de mens is tot een nieuw begin begaafd.

Johann Sebastian Bach, Koraalbewerking ‘liebster Jesu, wir sind hier’, BWV.731 (arr. Walter Rummel), Jonathan Plowright (piano)

9 december 2019: Puntgaaf

maandag 9 december 2019, 00:03 uur

‘De sonates behoren tot de beste werken van geliefde overleden vader’, aldus C.Ph.E. Bach in 1774. Jaren later stonden ze dus nog steeds als een huis. ‘Ze klinken nog steeds uitstekend en schenken me veel plezier’. Mij ook, BWV.1016 is werkelijk puntgaaf.

Johann Sebastian Bach, Sonate voor viool en clavecimbel nr.3, BWV.1016, Frank Peter Zimmermann (viool), Enrico Pace (piano)

6 december 2019: De Grote Bach

vrijdag 6 december 2019, 00:03 uur

In de familie Bach gold Johann Christoph als ‘de Grote Bach’. Ook JS was als kind al onder de indruk, en koos jaren later, een werk van Johann Christoph als muziek in zijn eigen uitvaartdienst…

Johann Christoph Bach, Ach, dass ich Wassers g’nug hätte, Magdalena Kozena (sopraan), Musica Antiqua Koln olv Reinhard Goebel, Rheinische Kantorei & Das Kleine Konzert olv Hermann Max

5 december 2019: Hout en lucht

donderdag 5 december 2019, 00:03 uur

Maar één werk schreef Bach voor solo-fluit, maar het openingsdeel is een van mijn lievelingsstukken. Enkel hout en lucht – een elegante dans over het wezen van muziek.

Johann Sebastian Bach, Sonate voor fluit, BWV.1013; I. Allemande, Wilbert Hazelzet (traverso)

4 december 2019: Loflied van voorganger

woensdag 4 december 2019, 00:03 uur

Bach volgde Kuhnau op als Thomascantor in Leipzig. Maar hoe klinkt de muziek van Kuhnau? Vandaag zijn meest omvangrijke werk: het Magnificat, geschreven voor gebruik in de Thomaskirche.

Johann Kuhnau, Magnificat, Opella Musica & Camerata Lipsiensis olv Gregor Meyer

3 december 2019: Trouwen, opnieuw

dinsdag 3 december 2019, 00:03 uur

3 december 1721, een heugelijke dag. Na anderhalf jaar weduwnaar te zijn geweest, trouwt Bach met Anna Magdalena Wilcke. Een hooggeachte musicienne, een zeer talentvolle vrouw.

Johannn Sebastian Bach, Suite, BWV.817 ‘Franse Suite nr.6’, Zhu Xiao-Mei (piano)

2 december 2019: Over kwetsbaarheid

maandag 2 december 2019, 00:03 uur

De cantate voor de eerste zondag van de Advent begint met uitbundige pauken en trompetten. Maar er is ook een aria die spreekt van een ‘zachte en zwakke stem’. En de kracht die daarvan uitgaat. Eigenlijk een aria die nog steeds uitermate actueel is. Een klinkend pleidooi voor kwetsbaarheid.

Johann Sebastian Bach, Cantate, BWV.36 ‘Schwingt freudig euch empor; aria ‘Auch mit gedämpften schwachen Stimmen’, Joanna Lunn (sopraan), English Baroque Soloists olv John Eliot Gardiner

29 november 2019: Advent, 1749

vrijdag 29 november 2019, 00:03 uur

Er was al een opvolger geregeld… In 1749 is Bach behoorlijk ziek, en de ‘opvolging’ zal hem niet geholpen hebben met het herstel. Hij roept zijn oudste zoon naar Leipzig om middels een concert te solliciteren. Wilhelm Friedemann Bach dirigeert daarom op de eerste zondag van de Advent 1749 zijn grootse cantate ‘Lasses und ablegen die Werke der Finsternis’. Spoiler-alert: WF Bach werd afgewezen…

Wilhelm Friedemann Bach, Cantate ‘Lasset uns ablegen die Werke der Finsternis’; Openingskoor: ‘Lasset uns ablegen die Werke der Finsternis’; Aria: ‘Vater, mit Erbarmen’, Barbara Schlick (sopraan), Rheinische Kantorei & Das Kleine Konzert olv Hermann Max

28 november 2019: Groot voorbeeld voor Gould

donderdag 28 november 2019, 00:03 uur

Met zoveel aandacht en concentratie, de oude opnamen van Rosalyn Tureck zijn een fenomeen, ‘Hogepriesteres van Bach’, was haar bijnaam. En ze werd een groot voorbeeld voor Glenn Gould.

Johann Sebastian Bach, Prelude & Fuga, BWV.868 (WTCI), Rosalyn Tureck, piano (opn.1952)

Johann Sebastian Bach, Prelude & Fuga, BWV.869 (WTCI), Rosalyn Tureck, piano (opn.1952)

27 november 2019: Gevonden Vioolconcert

woensdag 27 november 2019, 00:03 uur

Stel: je vindt een Vioolconcert van Bach… daar lijkt het op, als ik naar de bewerking van Ottorino Respighi luister. Het werkt, en zo hoorde je deze Bach nog nooit.

Johann Sebastian Bach (arr. Ottorino Respighi), Vioolsonate, BWV.1023 (Concert), Ilkka Talvi (viool), Seattle Symphony olv Gerard Schwarz

26 november 2019: In de schaduw van een dorp

dinsdag 26 november 2019, 00:03 uur

De vroegste bewaarde ‘Bach-muziek’ is van Johann Bach. Zijn muziek, innig en vroom, raakt bij mij aan het verlangen naar een dorp.

Johann Bach, Unser Leben ist ein Schatten, Vox Luminis olv Lionel Meunier

25 november 2019: Goed begin van de week

maandag 25 november 2019, 00:03 uur

Gewoonweg mooi en onderhoudend, deze twee Sonates van Bach. En: dezelfde muziek, in een nogal verschillende instrumentatie, daar draaide Bach zijn hand niet voor om.

Johann Sebastian Bach, Sonate, BWV.1027, Bruno Cocset (tenor violin 'alla bastarda') & Les Basses Reunies

Johann Sebastian Bach, Sonate, BWV.1039, Emmanuel Pahud (fluit), Silvia Careddu (fluit), Trevor Pinnock (klavecimbel), Jonathan Manson (cello)

22 november 2019: JFK & Bach, 22 november 1963

vrijdag 22 november 2019, 00:03 uur

JFK, vermoord in Dallas, op 22 november 1963. ’s Avonds speelde de Amerikaanse pianist John Browning als eerbetoon een Bach-koraal, en vroeg het publiek te gaan staan en niet te applaudisseren.

Johann Sebastian Bach / Busoni (arr.), Ich ruf zu Dir, Herr Jesu Christ, BWV.639, John Browning, piano (live, 22 november 1963)

21 november 2019: Moeilijke man

donderdag 21 november 2019, 00:03 uur

Bach’s oudste zoon, Wilhelm Friedemann, werd beschouwd als een wellicht nog grotere organist dan zijn vader. Maar ook als een ‘moeilijke’ man, die waarschijnlijk niet kon omgaan met de verwachtingen die zijn vader van hem had…

Wilhelm Friedemann Bach, 8 Fuga’s, Fk.31; nr.4, Anthony Spiri (piano)

Wilhelm Friedemann Bach, 8 Fuga’s, Fk.31; nr.6, Anthony Spiri (piano)

Wilhelm Friedemann Bach, 8 Fuga’s, Fk.31; nr.2, Anthony Spiri (piano)

Wilhelm Friedemann Bach, Allegro e forte, Fk.65, Il Convito olv Maude Gratton

20 november 2019: Een geschikte kandidaat

woensdag 20 november 2019, 00:03 uur

Het heeft een haar gescheeld, Johann Friedrich Fasch werd gevraagd om te solliciteren naar de baan van Thomascantor… maar hij trok zich terug. Zodoende kwam de weg vrij voor J.S. Bach. Fasch’ muziek wordt tegenwoordig nauwelijks meer uitgevoerd, jammer, want hij werd door J.S. Bach hoog geacht.

Johann Friedrich Fasch, Suite in G: I. Ouverture, Les Amis de Philippe olv Ludger Remy

Johann Friedrich Fasch, Cantate ‘Ich danke dem Herrn von ganzem Herzen’; dl.1, Veronika Winter (sopraan), Rhenische Kantorei & Das Kleine Konzert olv Hermann Max

Op 19 november 1728 overleed Bach’s voormalige werkgever en vriend Prins Leopold von Anhalt-Cothen. Voor de herdenkingsdienst componeerde Bach zijn Kothener Trauermusik, BWV.244a, met opmerkelijk veel muziek die je terughoort in de Matthäus Passion.

Johann Sebastian Bach, Kothener Trauermusik, BWV.244a, IX. Betrubter Anblick voll Erschrecken; X. Erhalte Mich; XI. Jedoch der schwache Mensch erzittert nur; XII. Mit Freuden sei die Welt verlassen,
Pygmalion olv Raphael Pichon

18 november 2019: De Bach van Brad

maandag 18 november 2019, 00:03 uur

Jazzpianist Brad Mehldau nam naar mijn idee een van de meest intrigerende Bach-CD’s op van de laatste jaren. Hij speelt Bach, maar ook improvisaties naar Bach. Keer op keer – Brad Mehldau zoekt en vindt zijn weg in Bach.

Johann Sebastian Bach, Prelude en Fuga nr.12, BWV.867 (WTC I), Brad Mehldau (piano)

Brad Mehldau, After Bach: Dream, Brad Mehldau (piano)

Via de Turkse ambassadeur in Frankrijk kwam in 1669 de koffie Europa binnen, in 1694 volgde Leipzig, en in 1715 opende Zimmermann zijn beroemde café. In 1735 componeerde Bach voor zijn wekelijkse concerten in dit ‘koffiehuis’ zijn Koffiecantate.

Nayi Osman Dede, Taksim Ney, Adrien Espinouze (ney)

Marin Marais, Troisieme Livre de Pieces de Viole: Saillie du caffe, Melisane Corriveau (Basse de Viole), Olivier Fortin (klavecimbel)

Johann Sebastian Bach, ‘Schweigt stille, plaudert nicht’, BWV.211 (Koffiecantate): IV.Air, Hana Blazikova (sopraan), Ensemble Masques olv Olivier Fortin

14 november 2019: Meditatie over driemaal BWV.867

donderdag 14 november 2019, 00:03 uur

Ik volg Andras Schiff en zijn Bach-opnamen, zeg maar gerust: ik ben een liefhebber van zijn spel en opvattingen. In deze Podcast driemaal Prelude en Fuga BWV.867 door Andras Schiff. En hoe verschillend…!

Johann Sebastian Bach, Prelude en Fuga, BWV.867 (opn.sept.1984), Andras Schiff (piano)

Johann Sebastian Bach, Prelude en Fuga, BWV.867 (opn.mei 2006), Andras Schiff (piano)

Johann Sebastian Bach, Prelude en Fuga, BWV.867 (opn.aug 2011), Andras Schiff (piano)

13 november 2019: Een dag te laat…

woensdag 13 november 2019, 00:03 uur

In 1719 verbleef de grote Handel even in zijn geboorteplaats Halle, slechts 30 km van Cothen waar Bach werkzaam was. Johann Sebastian zette zich in een postkoets naar Halle en… kwam net te laat, Handel was al vertrokken. Een ontmoeting tussen deze twee – het is er nooit van gekomen.

Georg Friedrich Handel, Solomon, HWV.67; Ouverture, Akademie fur Alte Musik Berlin olv Daniel Reuss

Georg Friedrich Handel, Solomon, HWV.67; The Arrival of the Queen of Sheba, Akademie fur Alte Musik Berlin olv Daniel Reuss

12 november 2019: ‘…softly with such tenderness’

dinsdag 12 november 2019, 00:03 uur

Een prachtig, klein boek. ‘Something of his Art, walking to Lubeck with J.S. Bach’ van de Engelse schrijver Horatio Clare. Hij beschrijft o.a zijn klinkende ontmoeting met het motet 'Jesu, meine Freude'; en doet dat op een poetische en inlevende wijze.

Johann Sebastian Bach, Jesu, meine Freude, BWV.227, The Norwegian Soloists’ Choir & Ensemble Allegria olv Grete Pedersen

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1