Opinie & Commentaar
BNNVARA

'Jesse' is een gevaarlijke film

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Jesse' is een gevaarlijke film

De veelbesproken documentaire ‘Jesse’ is vanaf maandag gewoon te zien. Het belooft een intiem inkijkje in een politieke campagne te worden. Daarmee is het een gevaarlijke film, weet politiek redacteur David van der Wilde.

Hij is vanaf maandag toch ‘gewoon’ te zien, de veelbesproken documentaire ‘Jesse’. Na het aankondigen en terugtrekken van de film door BNNVARA is hij zelfs een uur eerder te bekijken dan aanvankelijk gepland, op Blendl, dat wel. Eindelijk mag iedereen zelf bepalen of het een propagandistsche hagiografie of indrukwekkende documentaire is.

Een ding weten we zeker; we krijgen een intiem kijkje achter de schermen. Soms gaat dat er behoorlijk privé aan toe. Maker Joey Boink vertelde al ver tevoren dat hij zelfs op de begrafenis van Klavers moeder had gefilmd. De NRC berichtte zelfs over een bedscene. Het zal vast een doel hebben in de film, maar voor Jesse zelf schept het een gevaarlijk precedent.

Privé?

De spindoctors die ik deze week sprak vrezen voor het privéleven van de GroenLinks-leider. Ze vragen zich af of Klaver beseft wat hij zich op de hals haalt. Door de camera in je persoonlijk leven toe te laten zet je volgens hen alle luiken open. En dat kan je later duur komen te staan.

Die bezorgdheid bij politieke tegenstanders is oprechter dan je denkt. Ze zijn niet zozeer bang voor wat de film aan politiek gewin of verlies oplevert. De film leek immers voorgoed in een la te eindigen toen ik ze sprak. Nee, de mannetjesmakers vragen zich oprecht af wat die inkijk in het leven van een jonge politicus voor gevolgen kan hebben.

Mediamores

In Nederland hebben politici en pers namelijk wat ongeschreven regels. Een deel van die mediamores gaat over het privé-leven van de parlementariërs. Dat blijft buiten beeld. Huwelijksproblemen, gezinsaangelegenheden en andere privé-kwesties zijn off bounds. Slechts onder twee omstandigheden wordt er toch over gepubliceerd.

De ene mogelijkheid is dat het persoonlijke de inhoud raakt. Denk bijvoorbeeld aan voormalig staatssecretaris van Defensie Jack de Vries. Hij pleegde overspel. Niet netjes, maar geen nieuws. De affaire haalde de kranten omdat zijn liaison met een ondergeschikte was. Dat is tegen de regels van het ministerie van Defensie. En het overtreden van regels is wel nieuwswaardig.

De andere mogelijkheid is dat je zelf een precedent schept. De breed uitgemeten huwelijksproblemen van Diederik Samsom zijn hier een voorbeeld van. De media die hier over berichtten verdedigden zich met een campagnespot van een paar jaar eerder. Als PvdA-lijsttrekker had Samsom namelijk zelf zijn gezin voor de camera gezet. Daarmee was hij faire game vonden sommige verslaggevers.

Open luiken

De vraag is hoe dat bij Klaver gaat. Nou laat hij sowieso al meer zien dan zijn collega’s. We hebben allemaal de foto van de eikeltjes pyjama gezien en op Instagram staan foto’s van een trotse vader in zwembroek. Misschien heeft hij minder moeite met die openheid en vindt hij het niet zo erg om onder een vergrootglas te liggen.

Maar door de wol geverfde woordvoerders zien de bui al hangen. Zij denken dat Klaver met ’Jesse’ zijn privacy definitief vergooit. Journalisten zullen die film als vrijbrief zien en rücksichtslos over hem publiceren, denken ze. Daarmee is ‘Jesse’ een gevaarlijke film.

David van der Wilde is politiek redacteur voor De Nieuws BV

Ster advertentie
Ster advertentie