Opinie & Commentaar

"Vrij Nederland is het Engeland van de media geworden"

foto: Tentoonstelling over Vrij Nederland in het Persmuseum - Foto ANPfoto: Tentoonstelling over Vrij Nederland in het Persmuseum - Foto ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. "Vrij Nederland is het Engeland van de media geworden"

Weekblad Vrij Nederland maakte maandag bekend dat ze in de toekomst nog maar één keer per maand zal verschijnen. Ook gaat het blad vol inzetten op een vernieuwd online opinieplatform.

In het Mediaforum liet chef online van Quote en Esquire Mark Koster zijn licht schijnen over deze niet geheel onverwachte koerswijziging. “Vrij Nederland is toch wel een beetje het Engeland van de media geworden.”

Eigenaar WPG Uitgevers en de redactie werden het vorige week eens geworden over de hervormingen, waardoor zes van de negentien redactieleden het veld moeten ruimen. Er is ruim zes maanden onderhandeld. Dit najaar verschijnt de eerste maandelijkse editie van Vrij Nederland. Rond diezelfde tijd wordt het opinieplatform gelanceerd.

“Het blad teert op oude successen uit de jaren ’70, prachtige stukken, maar dat kan nu niet meer, die zijn veel te lang”, zegt Koster. Volgens hem heeft Vrij Nederland jarenlang niet omgekeken naar de jonge linkse kosmopolieten, een groep potentiele lezers. Zij zijn inmiddels massaal overgestapt naar de journalistieke succesformule De Correspondent. “Vrij Nederland had al jaren geleden moeten overschakelen naar dat linkse volksgevoel.”

Koster denkt echter dat het nog niet te laat is om het online opinieplatform tot een succes te maken. “Vrij Nederland heeft een geweldig archief, dat zie je ook bij Quote. Die stukken worden online ontzettend goed gelezen. Het is onzin om te denken dat het merk dood is maar ze moeten als de sodemieter online.”


Ster advertentie
Ster advertentie