Opinie & Commentaar

Handhaaf de scheiding van kerk en staat

foto: Twitter/Sofyan Mbarkifoto: Twitter/Sofyan Mbarki
  1. Nieuwschevron right
  2. Handhaaf de scheiding van kerk en staat

[EO] Discussies in Nederland zijn vaak voorspelbaar. Op de vraag of een politieagente een hoofddoek zou mogen dragen formuleerden de afgelopen dagen overwegend niet islamitische columnisten met de snelheid van het licht een antwoord.

De Nederlandse politie kan wel wat meer diversiteit gebruiken, dus waarom zouden wij met een hoofddoekverbod een drempel opleggen voor moslima’s?

De vraag of er niet meer dan voldoende moslima’s zijn die geen hoofddoek dragen en bij de politie willen werken wordt niet aan de orde gesteld. Experts schrijven dat dit wel degelijk het geval is zodat de cruciale scheiding van kerk en staat en derhalve de neutraliteit van de staat gemakkelijk kan worden gehandhaafd.

Een sterker argument voor de afschaffing van het hoofddoekverbod is dat moslima’s bezwaren koesteren tegen de door en door geseksualiseerde Westerse cultuur die gekenmerkt wordt door individualisering en eenzaamheid. Waarom zouden wij moslima’s niet toestaan om hun schoonheid te verbergen en alleen te tonen aan hun echtgenoot? Als liberaal sta je dan al gauw met de mond vol tanden. Laat iedereen zijn leven immers inrichten op de wijze die hij of zij wil. Conclusie omarm de boerkini en laat islamitische agentes hoofddoeken dragen. Klaar is kees!

Of toch niet?

Toch is het niet zo simpel. In de eerste plaats is de huidige seksuele moraal in de islamitische wereld van betrekkelijk recente datum. Pas in de negentiende eeuw ontstond er een nieuwe rolverdeling tussen man en vrouw. De man werd gezien als soldaat voor het vaderland en de vrouw als huismoeder. Louis Couperus beschrijft in de Stille kracht de islam als wuft, sensueel, passief en verleidelijk. Hoofddoeken zijn in die context eerder libido verhogend dan verlagend. Uit de omvangrijke homo-erotische islamitische poëzie bleek dat homoseksuele handelingen eveneens werden getolereerd.

Interessant genoeg waren er drie decennia geleden in Arabische, Iraanse of Turkse films vrijwel geen vrouwen te zien met een hoofddoek. Radicale moslimjongeren liepen niet weg met Mohammed, maar met Marx en Mao. Alle mannen dragen lang haar, spijkerbroeken met wijde pijpen en overhemden met enorme kragen. Ze hadden het niet over jihad, maar over fascisme en imperialisme.

Dit alles gold natuurlijk niet voor Saoedi Arabië waar de strenge wahabieten sinds de 18e eeuw sluiers voorschreven. Tot op de dag van vandaag is daar betrekkelijk weinig verandering in gekomen. Ook de Moslim broederschap heeft in de landen waar deze beweging invloedrijk is het dragen van een hoofddoek aangemoedigd. Niet alle meisjes vonden dat een geweldig idee.

Mensen die een afschaffing van een hoofddoekverbod bij de politie bepleiten zingen zich te gemakkelijk los van de mondiale strijd binnen de islam die over dit onderwerp wordt gevoerd. De politieke islam zou maar wat graag overal de hoofddoek voor willen schrijven. Niet alle vrouwen in de islamitische wereld zijn daar blij mee.

Modernisering

Wat de zaak ingewikkeld maakt is dat de kwestie van de hoofddoek in Nederland ook een moderniseringsverschijnsel is. Veel moslims in Nederland zetten zich af van hun ouders en van de laag opgeleide imam. Zij hebben een behoefte om hun moslim identiteit te benadrukken om zich af te zetten van het gangbare liberale wereldbeeld waar anything goes en tevens van de in hun ogen Westerse onderdrukking van de Arabische wereld.

Deze Nederlandse subcultuur, die overigens ook in andere Europese landen aanwezig is, is een moderniseringsverschijnsel maar kan ook niet worden los gezien van de mondiale strijd tussen de politieke islam en de islam. Op de medische faculteit in Rabat in Marokko dertig jaar geleden waren hoofddoeken verboden, tegenwoordig wemelt het ervan. Dat heeft alles te maken met de moslimbroederschap.

Salafisten kiezen voor de bijna volledige gezichtsbedekking. Er bestaan echter ook interacties tussen de salafisten en de moslimbroederschap. In ons land winnen de salafisten aan populariteit.

Mensen die om diversiteitsredenen met de beste bedoelingen een afschaffing van het hoofddoekverbod bij de Nederlandse politie bepleiten hebben kennelijk geen notie van de hevige strijd die op dit punt in de islamitische wereld gestreden wordt. Zij laten letterlijk moslima’s die hun hoofddoek in de Arabische wereld graag zouden willen afdoen in de steek.

Mede vanwege deze strijd binnen de islamitische wereld maar vooral ook om de principiële Westerse keuze voor de scheiding van kerk en staat is het van het grootste belang om de neutraliteit van de staat te handhaven. Gelovigen zijn welkom bij de politie maar het is van het grootste belang dat zij de neutrale kledingvoorschriften in acht nemen.

Arend Jan Boekestijn is commentator bij Dit is de Dag

Ster advertentie
Ster advertentie