Achtergrond

'Lastercampagne tegen Telegraaf om woordkeuze asielplaag'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Lastercampagne tegen Telegraaf om woordkeuze asielplaag'

[KRO-NCRV] “Er is op Twitter een misselijkmakende haatcampagne gestart tegen de Telegraaf”, zegt schrijver en columnist Marianne Zwagerman in het Mediaforum op NPO Radio 1. “Adverteerders en journalisten worden achtervolgd en gedwongen te stoppen met werken voor de Telegraaf”, aldus Zwagerman. “Dat gaat veel te ver.”

Zwagerman reageert op #StopXenofoobTelegraaf, de hashtag die al de hele ochtend trending is op Twitter. De hashtag werd in het leven geroepen nadat de Telegraaf afgelopen zaterdag het volgende artikel publiceerde:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.


Met name de keuze voor het woord ‘asielplaag’, kwam de redactie van de Telegraaf op fikse kritiek te staan. Zo bestempelde misdaadverslaggever Peter R. de Vries de woordkeuze afgelopen zaterdag in een tweet als 'gevaarlijke stemmingmakerij':

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.


“Iedereen schiet in de kramp op het moment dat een term als asielzoekers valt”, reageert Zwagerman. Maar volgens de columnist gaat het artikel niet over asielzoekers maar om 'mensen die het asielsysteem misbruiken'. De keuze voor een woord als asielplaag is volgens Zwagerman dan ook gerechtvaardigd.

Onhandig

“Onhandig”, noemt Zwagerman de kop overigens wel. “Een kop moet lezers het artikel intrekken, maar deze kop heeft het tegenovergestelde teweeggebracht”, aldus Zwagerman. “Mensen hebben alleen de kop gelezen en zijn gaan schreeuwen.”

Ook Bart Mos, journalist voor de Telegraaf, noemde de kop op Twitter 'buitengewoon onhandig':


Toonhoogte

De hoofdredactie van de Telegraaf wil op de radio niet op alle ophef reageren, maar spreekt in een hoofdredactioneel commentaar vanochtend wel haar ergernis uit over de ontstane discussie. “Het debat gaat in Nederland vaak meer over de gebezigde toonhoogte rond dit fenomeen (asielzoekers die voor overlast zorgen, red.) dan over de aanpak van de problemen zelf”, zo valt te lezen in de krant.

Dat vindt ook Marc Josten, hoofdredacteur van omroep Human. “Het debat hoort niet over de toonhoogte te gaan, maar met zo’n kop draag je daar wel aan bij”, reageert hij. “Het gebruik van het woord asielplaag is het dehumaniseren van mensen."

Bekijk hier met Mediaforum met Marianne Zwagerman en Marc Josten:

Ster advertentie
Ster advertentie