appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Mannen, houd alsjeblieft je benen bij elkaar!

Pixabay
woensdag 9 januari 2019 | AVROTROS | Mischa Blok Twitter

Hoeveel ruimte kan één man innemen? Belachelijk veel, bedenk ik me, terwijl ik met verbazing naar de meneer kijk die links van mij zit. Hij heeft beide armleuningen geclaimd. Zijn rechtervoet heeft hij voor mijn vliegtuigstoel geplant. Hij heeft zijn territorium nog net niet afgebakend door er een plasje omheen te doen. 

Dit onterecht opeisen van de openbare ruimte door het mannelijke geslacht heeft een naam: manspreading. Mannen die wijdbeens door het leven gaan. Ook wel eens aangeduid met de term 'ballrooming'. Op internet vind je hele wetenschappelijke artikelen over dit verschijnsel, en ook vele tegenreacties. De metro in New York is ooit zelfs een campagne gestart om het manspreaden de kop in te drukken. Op foto's zie ik mannen wijdbeens in de metro, trein of bus zitten. Vrouwen zijn hier de dupe van, want die zitten er ineengefrommeld naast. 

Uiterste ligstand

Tijdens mijn vlucht is de man niet de enige die mijn persoonlijke ruimte aantast. Voor me zit een vrouw die haar stoel in de uiterste ligstand zet, waardoor mijn mini-ontbijtje half in mijn schoot belandt. Achter me een krijsende peuter die continu tegen de achterkant van mijn stoel schopt. Rechts van me een jongen die zijn deodorant waarschijnlijk al had ingepakt voordat hij hem vanochtend kon gebruiken.  

Iedereen heeft betaald

Vlieg-etiquettes. Eigenlijk gek dat we die nooit hardop bespreken. Het staat niet zwart op wit in de vluchtinformatie. Het wordt niet genoemd tijdens het standaard praatje van de steward of stewardess. Iedereen heeft voor zijn of haar vliegtuigstoel betaald, dus iedereen in deze economy class heeft recht op evenveel beenruimte, armruimte of vlieggenot. 

Van wie is de beenruimte?

Vooral die beenruimte leidt regelmatig tot discussies. Brits tijdschrift The Economist wijdde er vorig jaar een interessant artikel aan. Wie is eigenaar van de ruimte tussen de stoel waar je op zit en de stoel voor je? Enerzijds kun je zeggen dat de persoon voor je het recht heeft om zijn of haar stoel naar achteren te doen, dus ook die ruimte beheert. Anderzijds kun je redeneren dat de beenruimte voor je bij jouw stoel hoort en jij die dus mag claimen. 

Vrije markt

Als we volgens het tijdschrift de theorie van econoom én Nobelprijswinnaar Ronald Coase hanteren, moeten we de tussenruimte als een schaars goed beschouwen waar we de vrije markt op los moeten laten: dus degene die het meest betaalt, mag die claimen. Dat levert natuurlijk veel gedoe op met variabele prijzen. Praktischer zou zijn om er gewoon voor te zorgen dat vliegtuigstoelen niet meer naar achteren kunnen en dat mannen gewoon hun benen bij elkaar houden.  

Radar: consumentenradio op NPO Radio 1

Mischa Blok presenteert Radar Radio: elke zaterdagmiddag tussen 15:00 en 16:00 op deze zender. Lees alle artikelen uit Radar Radio in de rubriek Consument. Om een appje naar de studio te sturen heb je de NPO Radio 1-app nodig. Nog niet op je telefoon? Download hem hier voor Apple iOS en hier voor Android

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1