Opinie & Commentaar

Mediaforum: Zijn de Paralympische Spelen inspiratieporno?

foto: KRO-NCRVfoto: KRO-NCRV
  1. Nieuwschevron right
  2. Mediaforum: Zijn de Paralympische Spelen inspiratieporno?

[KRO-NCRV] Ze zijn zielig of het zijn supermensen. Paralympische sporters worden opgehemeld door hun sponsors en hun persoonlijke verhalen in de media moeten vooral inspirerend zijn. Channel4 gaf 300.000 euro uit aan een spotje over de ‘superhumans’. De Britse Frances Ryan, journalist en zelf gehandicapt, vindt dat we daarmee moeten stoppen. "We moeten ophouden gehandicapten inspirerend te noemen," zegt ze in een gesproken column voor The Guardian.

Bovendien vindt Ryan dat het ophemelen van gehandicapten 'inspiratieporno' is om niet-gehandicapte mensen een warm gevoel te geven. Hoofdredacteur van HUMAN Marc Josten kan Ryan in die beredenering wel volgen. "Het kan ook iets achterlaten bij gehandicapten, zoals: 'als je niet laat zien dat je een winnaar bent, dan ben je eigenlijk een loser.' En dat vind ik geen goede boodschap," zegt Josten in het Mediaforum in De Ochtend op NPO Radio 1.

Het filmpje van Channel4:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Verhaal van nuances

Gehandicapten willen volgens Josten maar één ding: "Dat er met ze wordt omgegaan zoals met alle andere mensen." Door ze 'superhumans' te noemen ga je daar volgens hem aan voorbij. "Dit is een verhaal van nuances. Superhumans valt bij mij verkeerd, laat hun sportprestaties gewoon zien."

'Niets mis met inspirerend'

Voormalig adjunct-hoofdredacteur van de Telegraaf Jan-Kees Emmer ziet het iets genuanceerder. Volgens hem is er niets mis is met 'inspirerend zijn'. "Sommige verhalen zijn zeer bewonderenswaardig en zeer inspirerend", zegt hij. Hij haalt het voorbeeld aan van een veteraan die op de Spelen een gouden medaille haalt. "Dat zijn prachtige verhalen. Om ze labelen 'superhumans' is misschien een beetje overdreven, maar er mag veel aandacht zijn voor wat die mensen bereiken: alle petjes af."

Bekijk hier het Mediaforum met Jan Kees Emmer en Marc Josten:

Ster advertentie
Ster advertentie