appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Bureau Buitenland

NOS Radio 1 Journaal

Luister terug

'Ik had niet verwacht dat supermarkten vooral voor prijsverhògingen kiezen'

woensdag 3 april 2019

De supermarkten zijn druk bezig met het bijstellen van de prijzen. Doorgaans eindigt zo'n 70 procent van de prijzen in de super op een 9; psychologisch werkt dat het gunstigst bij consumenten. Maar na de recente btw-verhoging van 6 naar 9 procent, kwam de 9 als eindcijfer nog maar in 30 procent van de gevallen terug.

Supers als AH, Jumbo, Coop en Plus willen dat blijkbaar rechttrekken, willen de 9 in ere herstellen. Maar hoe? Een zak drop van 1,14 euro bijvoorbeeld kun je aanpassen naar 1,09 euro, maar ook naar 1,19 euro. De website Inprijsverhoogd.nl houdt het precies bij.

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1