appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg

NOS Radio 1 Journaal

?Raket SpaceX met Tesla aan boord klaar voor nieuwe maanrace

dinsdag 6 februari 2018, 06:53 uur

Even werd er serieus aan getwijfeld. Was SpaceX echt van plan een auto de ruimte in te schieten zoals topman Elon Musk begin december twitterde? Compleet met een autoradio om David Bowie's Space Oddity af te spelen?

Maar Musk meende het echt. Er is een Tesla Roadster bovenin de Falcon Heavy-raket geplaatst (Musk is niet alleen topman van SpaceX maar ook van Tesla). Morgen staat de lancering gepland vanaf lanceerplatform 39A in Florida. Dezelfde plek waarvandaan ooit de Apollo-missies naar de maan begonnen. Toepasselijk, want ook de Falcon Heavy moet straks weer mensen naar de maan brengen.

De felrode wagen die nu aan boord is gehesen, gaat niet naar de maan. De auto moet in een baan om de zon terechtkomen. De raket moet in drie delen weer landen op een platform.

Waarschijnlijk overleeft het voertuig de lancering wel, zegt Ronald Klompe van het Nationaal Ruimtevaart Museum bij het Aviodrome in Lelystad. "De gemiddelde auto is gebouwd om toch al gauw 5 à 6 G aan versnellingskrachten aan te kunnen, helemaal zo'n Roadster, da's een snelle auto."

Daar komt bij, weet Klompe, dat ze die auto enigszins gestript hebben. "Allerlei onderdelen die niet geschikt zijn voor het vacuüm in de ruimte zijn eruit gehaald. Bijvoorbeeld de ventielen van de banden. Het is gewoon een rondvliegend stuk staal met een hoop plastic onderdelen."

Ontploffing

Het grootste risico is dat de raket ontploft, want het blijft een testvlucht. Het is de allereerste lancering van de Falcon Heavy, de opvolger van de succesvolle Falcon 9, en dat is ook de reden dat er een nutteloze lading aan boord is geplaatst en geen miljoenen kostende satelliet.

Barry Zandbergen, docent Lucht- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft, verwacht dat het wel goed zal gaan. "De Falcon Heavy is iets complexer dan de Falcon 9, dus je hebt wel iets meer kans op falen. Maar voor de Falcon 9 zijn er maar twee tot drie echte mislukkingen geweest op een totaal van 47 vluchten. En het is nooit de eerste rakettrap die gefaald heeft. In wezen is de Falcon Heavy een uitbreiding van de Falcon 9, met twee extra eerste rakettrappen aan de zijkant."

De eerste vlucht van de zware raket heeft jaren vertraging opgelopen, maar is daardoor ook steeds beter geworden, denkt Zandbergen. "Alles wat gebeurt met Falcon 9 wordt geanalyseerd, en dat levert natuurlijk vertraging op voor Falcon Heavy."

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1