appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharestar-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg

NOS Radio 1 Journaal

'In de toekomst geen verkeersborden en slimme verkeerslichten'

donderdag 12 januari 2017, 06:01 uur

Er wordt al flink geëxperimenteerd met zelfrijdende voertuigen. Kenniscentrum CROW en Rijkswaterstaat kijken daardoor onder meer hoe wegen en verkeersborden aangepast moeten worden. De organisaties komen nu met een rapport waarin ze naar de gevolgen voor de weginrichting hebben gekeken. 

De komende jaren zal het straatbeeld nog niet sterk veranderen. "Op de lange termijn, denk aan 2050 of later, kunnen rijstroken smaller worden en kunnen middengeleiders op de wegen verdwijnen. En verkeerslichten kunnen door signalen uit de zelfrijdende auto's zien hoeveel voertuigen er wachten", verwacht verkeersdeskundige John Boender van het CROW. 

Hij zegt dat er wordt gedacht aan wegen met wisselstroken die in beide richtingen gebruikt kunnen worden. "De middengeleider kan dan weg en er kan meer asfalt komen op die plek." 

Kai Feldkamp van Rijkswaterstaat vertelt dat zij de komende jaren aan de slag gaan met 'slimme' verkeerslichten. Die zorgen voor een betere doorstroming van verkeer en kunnen met zelfrijdende auto's communiceren.

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1