appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharestar-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg

NOS Radio 1 Journaal

Informatie over zorg nog steeds ontoegankelijk

woensdag 13 juli 2016, 07:01 uur

Het door minister Schippers uitgeroepen Jaar van de Transparantie in de zorg heeft maar weinig resultaat gehad. De bedoeling was om de beschikbare, goede informatie over gezondheidszorg en allerlei aandoeningen beter toegankelijk te maken voor patiënten. 

Maar er is nauwelijks iets verbeterd, concludeert het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde op basis van eigen onderzoek. Wetenschapsjournalist Frank van Kolfschoten voerde dat onderzoek uit en reageert in het NOR Radio 1 Journaal. 

In april van dit jaar schreef de minister een brief aan de Tweede Kamer waarin ze zich tevreden toonde over de behaalde resultaten. Van 53 acties die waren toegezegd om de informatie voor patiënten te verbeteren waren er op dat moment "35 afgerond, 13 lagen op schema en vijf hebben vertraging opgelopen". In totaal had de minister vijf miljoen euro beschikbaar gesteld voor het project.

Informatie

De minister wilde met het Jaar van de Transparantie bewerkstelligen dat informatie over de kwaliteit van zorgverleners en over de aard van medische behandelingen makkelijker toegankelijk wordt. Kwalitatief goede informatie over allerlei sectoren moest met één muisklik te vinden zijn. 

Wie een nieuwe telefoon wil kopen of een huishoudelijk apparaat vindt op veel plekken informatie over prijs en kwaliteit., maar in de gezondheidszorg blijkt dat anders te werken. 

De website KiesBeter heeft een belangrijke rol. Die zou als een soort poort naar betrouwbare informatie moeten fungeren. Maar burgers en met name patiënten kijken er nauwelijks op. In 2015 bezochten maar 160.000 mensen de site.

Jargon

Op de site kan op twee manieren gezocht worden: op 'aandoeningen en zorgaanbieders' en op 'aandoeningen en zorgvragen'. Na de nodige keren klikken is er informatie beschikbaar over de kwaliteit van behandelingen. Maar die wordt gegeven in medisch jargon, constateert het NTvG.

"Bij darmkanker zie je het percentage patiënten dat een resectie ondergaat vanwege primair stadium II coloncarcinoom (pT3-4N0M0)", schrijft Frank van Kolfschoten in zijn NTvG-artikel. Niet echt nuttige informatie voor patiënten, concludeert hij. 

Trefwoorden

Wie wil weten of hij met een bepaalde klacht naar de dokter moet, wordt niet veel wijzer op de website. De term 'moedervlek' is er niet te vinden, stelt het NTvG vast. Hetzelfde geldt voor "knobbel in de borst". En dat zijn toch trefwoorden waarvan het voor de hand ligt dat leken die gebruiken.

In een reactie laat KiesBeter weten dat de website bedoeld is voor patiënten die al een diagnose hebben. Bovendien meldt de website alleen gegevens die aangeleverd zijn door behandelaars. Lang niet alle zorgaanbieders verstrekken die informatie en over lang niet alle aandoeningen is betrouwbare informatie beschikbaar. 

ZorgkaartNederland

Op de door de Patiëntenfederatie Nederland (tot voor kort de NPCF) in 2009 begonnen ZorgkaartNederland worden patiëntervaringen gepubliceerd. Die site werd in 2015 door 12 miljoen mensen bezocht, maar onderzoek wees uit dat ook die maar beperkt nut heeft. Het aantal beoordelingen per zorgaanbieder is daarvoor te laag. 

Bovendien is over bijna de helft van de medisch specialisten in ziekenhuizen niets te vinden op  de website. "Je moet ergens beginnen", zegt een woordvoerder van de patiëntenfederatie daarover. 

Thuisarts

De website thuisarts.nl van het Nederlands Huisartsen genootschap is volgens het NTvG wel een succes. Huisartsen verwijzen hun patiënten al geruime tijd voor extra informatie naar de website die door artsen gevuld wordt. Er wordt nu ook informatie over dertig medisch-specialistische aandoeningen op de website geplaatst. De eerste vijf staan er nu op.

Die aanvulling is volgens het NTvG "een stap voorwaarts dankzij het Jaar van de Transparantie". Maar die website was ook voor 2015 al een succes. Thuisarts.nl is de best bezochte gezondheidssite met 15 miljoen bezoekers in 2015

Ook Nicole Velthuis van de Patiëntenfederatie Nederland reageert in het OS Radio 1 Journaal.

 

 

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1