appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume

NOS Radio 1 Journaal

Kind met zorg komt op school vaker in de knel

woensdag 4 maart 2015, 06:39 uur

Belangenorganisaties maken zich zorgen over zorgverzekeraars die niet willen betalen voor begeleiding in de klas, terwijl dit wel degelijk hun taak is. Ieder(in), de organisatie voor mensen met een beperking en chronisch zieken, stuurt daar vandaag een brandbrief over naar de Tweede Kamer. Ook Vereniging Gehandicapten Nederland (VGN) en ouderorganisatie BOSK zien deze problemen.


Kinderen die veel zorg nodig hebben in de klas komen sinds begin dit jaar steeds vaker in de knel. Door veranderingen in de zorg en het passend onderwijs is in de praktijk onduidelijk wie hun intensieve zorg of begeleiding in de klas moet betalen. Ouders worden van het kastje naar de muur gestuurd en vrezen dat hun kind binnenkort thuis komt te zitten.


Meervoudige beperkingen


Het gaat meestal om kinderen met meervoudige beperkingen die intensieve (medische) zorg, verpleging, verzorging of toezicht nodig hebben in de klas. Het gaat zeker om 2000 kinderen, maar belangenorganisaties denken dat het er veel meer zijn.

Zorgverzekeraars verwijzen ouders onterecht door naar gemeenten. Maar wie juist onder de gemeente valt, krijgt vaak te horen dat ze naar de zorgverzekeraar of het Zorgkantoor moeten, merkt ook Kees Bouma. Hij houdt zich als beleidsadviseur Zorg en Onderwijs dagelijks bezig met zorg in de klas voor kinderen met een meervoudige handicap. 


Bouma: "Ik ken tientallen ouders bij wie dit speelt. Gemeenten begrijpen nog vaak zelf niet dat ze wel een rol hebben in het betalen van de begeleiding."


Passend onderwijs


Een tweede systeemverandering die meespeelt in de problemen is die van passend onderwijs. Dat systeem is sinds augustus omgegooid. Het idee daarachter is dat ieder kind passend onderwijs krijgt. Op een 'gewone' school als dat kan, op een speciale school als het moet. 


Maatwerk in de klas, maar ook meer zorgvragen in het gewone klaslokaal. "Dan rijst ook hier de vraag waar onderwijsondersteuning eindigt, en zorg begint, en dus wie wat zou moeten betalen", zegt Martijn Klem, van ouderorganisatie BOSK.


Betere informatie


De onduidelijkheid bij scholen, gemeenten, ouders en instellingen leidt in de praktijk tot impasses. Want iedereen wil het beste voor een kind, maar heeft ook te maken met minder geld. Belangenorganisaties willen dat er snel betere informatie komt over wie welke rekening moet betalen. Ook moet er een plek komen waar ouders die vastlopen naartoe kunnen. Elk kind dat naar school kan gaan, moet ook die mogelijkheid krijgen, vindt Ieder(in).


Dat veel ouders nog onzeker zijn over wie meebetaalt aan de zorg in de klas, heeft ook gevolgen voor het speciaal onderwijs dat het geld via ouders nodig heeft om alle kinderen in de klas de juiste zorg te geven. Veel ouders hebben inmiddels een brief gekregen waarin de school aangeeft dat de zorg aan het kind in de klas stopt als er niet snel een verandering komt.

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1